Monteverde

söndag 24 februari 2019 Monteverde, Puntarenas, Costa Rica

Monteverde!
Vi började alltså vår vistelse här med en ridtur, detta är ju något som Maria älskar och håller på med sen hon va liten medan jag har en liten hatkärlek till det...tycker mycket om hästar men har en otrolig respekt för dem, har ridit två gånger de senaste 5 åren tror jag; på Maui och i Uganda! Så jag skulle ljuga om jag sa att jag inte fortfarande är lite rädd, jag har inte tillräckligt med vana för att känna att jag har kontroll vilket innebär att hästen har kontroll..🙈 Men det gick över förväntan, vi blev upphämtade av en riktigt skön man som har levt hela sitt liv med hästar, otroligt engagerad och kunde prata oavbrutet om sina babies(hästar). Det var bara vi två som skulle rida så det blev en privatlektion kan man säga! Han var väldigt mån om att jag inte skulle va rädd och visade hur jag skulle göra, även om det inte alls blev så..haha noll kontroll på mina ben och i en westernsadel ska man slappna av och typ inte göra något...yeah right! Men jag kämpade på och försökte hitta rytmen men mest fick jag bara ont i rumpan och tyckte synd om hästen som fick stå ut med mitt skumpande! MEN jag galopperade för första gången sen jag va tonåring (och ramlade av) tror jag:) mycket nöjd! Maria va rätt imponerad också;) Så sista tredjedelen av tiden kanske började jag känns mig lite tryggare och tycka det va kul på riktigt. Marvin, ägaren, visade oss hans otroligt fina hästar som han tränar för någong typ av dans, hästen dansar faktiskt, rätt häftigt! Sån sjuk kontroll han har alltså...han har i princip ridit längre än han kunnat gå! Horsetrekk heter företaget, kan varmt rekommenderas om någon ska dit:)

Resten av den dagen tog vi det bara lugnt, njöt lite av vårt fina hotellrum på Hotel la Montana Monteverde, och utsikt från berget, så vackert och så tyst förutom allt fågelkvitter (och ibland högljudda amerikaner;). Var helt slut kl 21 och somnade strax efter, vi kommer ju inte ligga minus på sömnkontot när vi kommer hem i alla fall! Det sköna är ju att eftersom vi somnar så tidigt så vaknar, iaf jag, innan 8 och är pigg! Det händer ju inte hemma!

Dagen efter hade vi bokat transport upp till hängbroarna uppe i regnskogen, var en skumpig bussresa uppåt i ca. 40min! Vi blev dock inte hämtade när vi skulle, dom hade visst glömt oss igen, men fick åka med nästa 2h senare:) så under tiden gick vi en promenad nedanför hotellet i skogen och fick en fyrbent guide vid namn Tito med oss👌🏼 bästa guiden ever, visar vägen o väntar in men ställer inga frågor och låter oss gå i vår takt utan o gnälla;).
Vid 12 åkte vi upp till regnskogen och gick där i ca 2h, vi valde att bara gå the hanging bridges och inte zipline eller titta på ormar...! Kände inte att det va värt pengarna ($84), zipline är säkert kul men vi gjorde det under canyoning-turen. Så vi va nöjda med promenaden på broarna och det va så skönt att det inte va så många andra som gjorde det då, så det va lugnt o tyst så man hade en chans att höra o se fåglar och andra djur:) Naturen är bara helt fantastisk här, foto gör inte den rättvisa tyvärr!
Vi tog oss sen ner till lilla byn Santa Elena för att ta ut pengar, köpa bussbiljetter och handla färdkost till morgondagen, kl 06 åker vi till Santa Theresa och havet!
Kvällen spenderade vi på hotellet med grymt god mat och drinkar i solnedgången👍🏼

Hehe måste också berätta om vår första kväll på hotellet då vi upptäcker vår första spindel ovanför sängen!! Ingen av oss är speciellt sugna på att försöka bli av med den, vi vet ju faktiskt inte om den ör giftig heller...troligtvis inte men ändå! Så efter en stunds funderande och nervösskrattande ringer jag till receptionen och förklarar läget, han är jättegullig och säger att den sannolikt inte är giftig men att han kan skicka ner någon som kan ta bort den😄 underbar service helt enkelt! Det kommer då ner en man med ficklampa som inte pratar ett ord engelska, vi pekar på spindeln som sitter ganska högt upp på väggen och han kliar sig i huvudet och ställer sig sen på nattduksbordet och kastar sin keps upp mot den😂 det är enda ”vapnet” han har med sig! Men efter några kast så ligger den på golvet och han tar den med sig ut! Och vi kunde sova lugnt, dock va det förvånansvärt kallt på natten så vi frös en del första natten innantill hittade extrafilten. På morgonen hittar Maria en annan spindel under sin väska.... så med andra ord så har krypen börjat komma till oss, jag har även fått de första myggbetten!