La Fortuna till Monteverde

torsdag 21 februari 2019 Monteverde, Puntarenas, Costa Rica

Från La Fortuna till Monteverde
Sista dagen i La fortuna skulle vi ju då se vulkanparken och det finns en miljon olika turer och guider man kan åka med osv som kostar också kostar en mindre förmögenhet i vissa fall! Eftersom vi va rätt möra i kroppen efter föregående dag så bestämde vi oss för att göra det själva, ta en taxi dit och gå dit vi ville utan några måsten eller andra jobbiga turister man skulle följa efter;) vilket vi är väldigt glada att vi gjorde, vi blev avsläppta vid ingången och lyckades bestämma på spanska när han skulle komma tillbaka o hämta oss👌🏼 visst i detta fallet kanske det inte blev så mycket billigare än om vi köpt guidad tur men för oss va det värt att få styra själva! Arenal volcano National Park är alltså där vulkanen Arenal finns;) som var aktiv fram till 2010. Det stora utbrottet som förstörde massor var 1968 och från det kan man se var lavan har runnit, hela ena sidan av vulkanen är svart och den andra grön. Det va en mysig promenad genom parken/regnskogen men ”tyvärr” har vi ju varit på Big island Hawaii...😄 i jämförelse var detta inte så häftigt! Men däremot fick vi se lite coola djur, en stor fågel som typ såg ut som en stor påfågel men med färger som en gepard/leopard och små apor. Så väl värt ett besök och nöjda med att vi inte spenderade mer tid och pengar där. När vi kom tillbaka till hostelet satte vi oss i baren o åt en god sallad, pommes och några drinkar👌🏼 tog ett dopp i poolen också innan vi gick upp och tog en välförtjänt vila efter en hård dag. Vi hade bokat bord på restaurangen som skulle va den bästa i byn, där vi fick mycket god mat och vin! Dock va dom så snabba med att komma med huvudrätt efter förrätt att vi inte riktigt hann vila mellan så kunde tyvärr inte äta upp (vilket vi var mycket ledsna över kan jag lova). Vi gick o La oss  tidigt även denna kväll😎 dagen efter skulle vi påbörja resan till Monteverde...

...men det blir ju aldrig som man planerat, men det blir bra ändå till slut! Vi skulle bli hämtade 8.20 för att åka jeep-båt-häst-jeep. Vi skulle va färdiga 15min innan för dom väntade bara 10min efter utsatt tid! Kl 8.05 lämnade vi rummet och stod vid receptionen och sen utanför grinden med alla andra som skulle åka...alla andra blev hämtade utom vi två! 8.35 frågar vi i receptionen och de ringer o kollar vad som hänt och får veta att dom varit här men inte hittat oss...vilket låter otroligt, så stort är hostelet inte!
Men service minded är de här i alla fall så ganska snart efter att vi börjat leta efter andra alternativ (vi hade redan betalt ca 800kr för den turen som vi verkligen såg fram emot) så kommer en man från samma företag o säger att vi ska åka med honom, killen i receptionen kontrollerar att det är rätt (vår spanska räckte inte helt där) och vi kommer iväg ändå😃 dock inte med häst men iaf till Monteverde!
På båten är det dock någon som ringer till kaptenen/han som kör den lille båten och letar efter en Mary och där är en annan marie som är närmre och snabbare som tar telefonen och verkar som det är henne de letade efter men när jag står lite närmre hör jag att hon säger på spanska/italienska att det är en Marie från Frankrike som reser med två vänner och inte en Hermansson som reser med en vän😄 det va visst mig de letade efter! Då förklarar hon i telefonen att det inte varit säkert att rida den biten som vi skulle gjort och därför hade det inte blivit av men att de ville erbjuda oss en annan ridtur när vi kom till Monteverde, de skulle hämta oss ca 1,5h efter att vi kommit fram! Det är verkligen ett land som landet där med turism alltså, dom tar verkligen väl han om sina turister!