På väg mot Milford Sound!

tisdag 18 december 2018 Te Anau, Southland, Nya Zeeland

Nästa resmål är Milford Sound i Fjordland, men resan dit är lång så vi behöver dela upp resan i flera dagar. Vårt första stop blir i Murchison där det inte händer så mycket mer än att några änder jagar en skadad and och dom är väldigt närgångna när vi äter middag.

För vårt andra stopp är siktet inställt på Franz Josef en glaciär vid västkusten. Resan dit tar oss genom ett vackert landskap längs forsande floder, slingrade vägar, uppför och nedför. I en 180 graders kurva är hastighetsgränsen bara 15 km/h, då den är både skarp och brant. Någon timme innan vi är framme, så öser regnet ner och när vi närmar oss bergen och glaciären ser vi ingenting av dom! Vi stannar vid Visitor Center i Franz Josef och får då reda på att väderprognosen ser likadan ut för morgondagen och det samma gäller för Fox Glacier som ligger bredvid. Vi bestämmer oss då för att resa vidare och stannar för natten i Haast.

När vi lämnar campingen får vi tips i receptionen om tre vattenfall och en Blue Lake som ligger längs vår färdväg. Det är ett lätt duggregn i luften och trots allt vackert vi redan har sett, så är dessa platser mäktiga och vackra. På kvällen stannar vi och sover på en camping i Te Anau.