Kajaktur i Nationalpark

måndag 17 december 2018 Abel Tasman National Park, Tasman, Nya Zeeland

I vår gudiebok har vi läst att kajakpaddlingen ska var bra i Abel Tasman Nationalpark, så vi följer GPS;n mot vårt mot mål. Väl framme vid kajakfirman får vi reda på att vi är för sena för att ge oss iväg med kajaker idag då tidvattnet är på väg tillbaka. Vi tar istället en båttaxi som kör oss bort i Nationalparken och är glada att vi inte kunde paddla kajak idag då vi i taxibåten känner att det är hård sjö. Efter att ha blivit avsläppta väntar en tre timmars vandring tillbaka till campingen.

På morgonen är vi laddade för kajak paddling och efter en säkerhets genomgång får vi ge oss iväg. Havet är nästan blankt och vi har ett bra tempo, så vi hinner med sol, bad och lunch innan det är dags att bege sig hemåt. På väg hem vet vi att det finns sälar på en ön i närheten, så vi paddlar över dit och har turen att får vara  med när två sälar leker med varandra i närheten av vår kajak. Paddlingen till stranden är jobbigare än vi tror från början och det är otroligt skönt när vi efter flera fantastiska timmar i kajaken är åter på torra land.