Vår buss och boende under resan

Alvesta - Kigali 19-21 dec

söndag 23 december 2018 Kigali, Rwanda

19 dec
Steg på tåget mot Stockholm på fm och lämnade ett grått Alvesta(ca 3˚c). Snön syntes mera ju mer norrut jag kom, anlände centralen strax efter 13:30-tiden. När jag var på väg genom centralen sprang jag på Mona och Mikko som hade kommit med flyget från Finland. Vi käkade lunch ihop och fördrev ett par timmar innan vi tog flygbussen till Arlanda. När vi steg på bussen anslöt Jörgen och Susanne som skulle med på samma resa.

När vi anlände till Arlanda så väntade vi in resten av sällskapet med en öl eller två innan det var dags att samlas. Det var lite kaotiskt vid samlingen då det var tre olika gäng som skulle skickas iväg.(Två grupper till Afrika och en till Filippinerna)

Planet till Addis Ababa som vi skulle flyga med var försenat, men det gjorde inget sa dem för vi hade lång väntetid i Addis och den flygplatsen är liten.
Flygningen dit var jobbig då maten serverades 23:30, precis när man var på väg att somna, inte blev det bättre när frukosten kom 04:00! Planet landade 06:45(sv tid - 08:45 lokal tid)
Väl där fick vi veta att planet hade en ny avgångstid, så det blev en dryg väntan. Vi fördrev tiden med olika kortspel.

20 dec
Flyget till Kigali tog drygt två timmar, men den var ändå jobbig pga trångt benutrymme och smala säten. Väl framme gick det smidigt med visumansökan trots tidigare info. Jenny vår resledare och Bengt vår chaufför mötte upp utanför flygplatsen. Innan vi åkte mot vårt campingställe passade vi på att växla/ta ut pengar. (1000rd franc = 9kr).

Vi bor på bussen utanför La Palisse hotel. Efter info mm så hade vi en gemensam välkomstmiddag på hotellet. Alla gick och la sig tidigt, trötta efter resan ner! (Vädret ca 25˚c med soldis)

21 dec
Denna dag hade vi en gemensam rundtur i folkmordets tecken som skedde 1994.
Först besökte vi Nyamata där 50 000 personer begravdes i massgravar. Bara i denna kyrka och närområde mördades 10 000 människor. De som var i kyrkan sköts, sprängdes eller höggs ihjäl.
Inne i kyrkan hade de sparat kläderna från offren och blodfläckar på väggar och tak syntes samt alla kulhål!

Därefter åkte vi till kyrkan i Ntarama där 5000 personer avrättades under en dag! Även där hade de sparat på kläderna och en del skallben var samlade i en monter. De flesta skallar hade spår från machetes i bakhuvudet!

Lunchen intogs på det belgiska lyxhotellet Hotel des Mille Colines. (1994 fungerade hotellet som flyktingläger för 1200 människor. ( Av denna händelse gjordes filmen Hotell Rwanda)

Efter lunchen besökte vi Kigali memorial center, där vi bland annat fick se en bra introduktionsfilm kring folkmorden och därefter se utställningen om hur det hela började. Inne på området finns det massgravar med runt 250 000 människor i.

Vi var 6st som avslutade kvällen på en väldigt mysig och bra restaurang Repub Lounge, maten var jättegod och stället rekommenderas!