Koalafrukost

torsdag 20 december 2018 Airlie Beach, Queensland, Australien

Idag började vi morgonen på Hartley’s crocodile adventure med en ”Breakfast with the koalas”. Vi var tidiga men den vänliga personalen släppte in oss och vi fick snabbt slå oss ner på altanen för en kaffe. Sedan kom de in med en stadig frukost bestående av scrambled eggs, korv, bacon, tomat, rostbröd och en croissant. Till det juice och frukt. Det var ca 20 personer på själva frukosten.
Kl 9 kom djurskötaren in med Forrest. Dagens koala. Han satt på en ställning med en färsk kvist eucalyptus och vi fick alla gå dit och klappa, ta foton och ställa frågor. Arbetsveckan för Forrest bestod av 30-60 min per dag tre gånger i veckan. Oerhört söt och mjuk.
När vi var nöjda gick vi runt i avdelningen med kasuar, känguru och wombats. Det var en fin park och nästan inga andra besökare när vi var där. Kl 10 var det visning av krokodiluppfödningen som de har. Vår guide förklarade varför de hade uppfödning och hur en djurvän kunde förhålla sig till att man föder upp för mat och skinn. Det han berättade var att om de inte hade uppfödning som tillhandahöll kött och i synnerhet skinn till klädindustrin till ett lägre pris skulle det vilda beståndet snart vara borta. Sedan berättade han om hur själva uppfödningen går till, och alla fick klappa på den lilla 3-årskrokodilen han höll i. Det var med blandade känslor när man ser själva miljön de är i som verkligen inte är naturlig samtidigt som man förstår att de måste hålla miljön ren från sjukdomar. Tydligen är de väldigt känsliga för svampangrepp första åren. (Tänker laxodling här...)
Efter visningen blev det en tur i lagunen där vi åkte runt bland de 20 krokodilerna plus en del fåglar som orädda spatserade vid vattenbrynet. Vi avslutade med att se när de matade de största krokodilerna. De är rätt mäktiga och ljudet när de slår ihop käftarna är ganska brutalt. Som summering en väldigt fin park och både personal och djur såg ut att må bra och trivas.
Därefter hade vi 20 mil att köra till Mission Beach och Castaway resort. Det var inte mycket trafik och ett fint landskap vi åkte igenom. Pausade med en lunch i Innisfail och var framme på tidig eftermiddag. Varma efter en lång dag skulle vi svalka oss i poolen. Det gick sådär. Det var varmare än vad man brukar ha i badkaret. Träffade ett par från Skottland och de sa att havet var nästan lika varmt.  Vi gick ändå ner för att testa men det var också ett skömt. Sanslöst varmt. Först när man kom ut fick man lite svala strömmar vid fötterna men i övrigt var det bara varmt.
Här kunde vi inte laga mat så vi åt en lite dyrare och finare middag på hotellet. (Varmrätter 25-40AUD) Fantastiskt god och fin mat.

Today we started  the morning at Hartley’s crocodile adventure with a “Breakfast with the koalas”. We were a bit early but the friendly staff let us in and soon we had access to coffee and our huge breakfast was served shortly after. The breakfast consisted of scrambled eggs, sausage, bacon, tomato, toast and croissant. Plus juice and fruit. Approx 20 people were booked for the breakfast and at 9 the staff came in with the koala of the day, Forrest. He sat on a wooden construction with a large eucalyptus branch and we all got to pat him and take pics and of course ask questions. The koala working week is 30-60 min a day three times a week. Quite ok I think 😄 he was incredible cute and soft.

After that we walked through one part of the park with cassowary, kangaroos and wombats (who was fast asleep in a very non-animal like position in a shed). It was a nice park and almost no other visitors at that time. We talked a little to the staff at the cassowary and she told us that the female and male look the same but the female is larger and the male has more furry feathers on his belly since he is the incubator of the eggs. At 10 there was a guided tour of the crocodile farm. Our guide explained why they had a farm and how an animal lover could work in a place like this, where they breed for food and skin. What he told us was that if they didn’t breed and provided meat and particularly skin (to the fashion industry)at lower prices the wild crocs would soon be extinct. Then he told about the breeding and how they take care of the crocs. You could really see how much he loves these animals and we all got to touch the small 3-year old crocs he held. It was with mixed feelings we watched this tour when you see the environment that is very far from a natural swamp at the same time you understand why they need to keep the crocs from disease. They are obviously very sensitive to fungus in the first years. (Thinking of farmed salmon here...)
After the tour we had a short boat trip in the lagoon where they have 20 crocs and some very brave birds that were strolling along the water without fear of feeding crocs. We ended by watching feeding of the largest crocs. Quite majestic animals and the sound when they snap their jaws is powerful. To sum up, a very nice park and it seemed like both staff and animals were well and liked the place. Animal parks are always challenging to visit and preferably the animals should be free but at least in this park the animals seemed to have space and very clean areas.

Now we had 200 kilometres to drive to Mission Beach and Castaway resort. Not much traffic and we passed very nice landscapes. There are high green mountains and flat fields with sugar cane plants. Had lunch in Innisfail and arrived early afternoon. Quite warm after a very hot morning and we went to the pool to cool off. Didn’t go that well. The water was warmer than my usual tub water. We met a couple from Scotland who said the ocean was just as hot. We still went there but they were right. No cooling at all. When you walked out a bit you could get a tiny stream of cooler water at your feet but that didn’t really help. Got back to the rooms to cool off a little before having dinner at the hotel since we don’t have any kitchen here. Quite expensive but great food!  The main courses were ca 25-40 AUD.