Framme

lördag 15 december 2018 Cairns, Queensland, Australien

15 december
Smidig resa med ett kort stopp i Moskva. Vi gick i princip bara av planet och genom security igen. Ett förunderligt kösystem gjorde det lite kaosartat innan vi kom ut men det gick ändå relativt snabbt. Därefter väntade 9 timmar i planet till Singapore med mycket och god mat och en hel del bra filmer. Ett par timmars väntan i Singapore och sedan ytterligare 7 timmar till dess vi var framme i Cairns lokal tid 17:25. Vi kom snabbt av planet och var nästan först vid immigrationen där automaterna inte funkade utan vi var tvungna att köra manuellt. Alla väskorna kom fram snabbt och sen var vi genom tullen. Hur smidigt som helst!
Efter en liten väntan fick vi även vår hyrbil, en stor KIA. Det var ca 28 grader ute. Varmt och fuktigt. Skönt 😄

Efter ca en halvtimme var vi framme vid Palm Cove och möttes av vår värd Allan. Vi bor i en vindsvåning med stor balkong i nästan alla rum. Tre sovrum, en med en-suite, kök, matplats både ute och inne. Jättefin helt enkelt.
Efter att ha installerat oss drog vi ner till strandpromenaden för att äta. Alla mataffärer hade stängt så restaurang var enda alternativet. Hamnade på en grill som serverade en blandad meny. Vi kunde njuta av värmen, kondensen porlade längs glas och flaskor och vi skålade in semestern med vitt vin, ginger beer och en VB. Härligt!

Vaknade kl 7 och då hade alla andra varit vakna länge. Daniel hade t o m hunnit en sväng till stranden. Nyheterna visar väderprognosen och varnar för orkanen. Det är en stor orkan som påverkar vädret längs hela östkusten. Melbourne hade igår fått 1 mm regn per minut... Det är oerhört varmt och fuktigt. Vi hade först uppehåll men lagom till frukosten öser regnet ner. Vi har tak så vi kan ändå sitta utomhus. Utanför finns stora träd där små vackra papegojor sitter och äter. Underbart!

A smooth trip with a short stop in Moscow. More or less just to leave the plane, go through security and back to the gate. The queuing system was a bit odd and unorganised but we manage to squeeze through the crowds relatively soon. After that 9 hrs in the air in great seats, good food and movies, and some sleep before landing in Singapore. A few hours wait until the remaining 7 hrs until touchdown in Cairns local time 17:25. We got off the plane quickly and were one of the first through immigration and customs with all our luggage and that’s a first 😄Very smooth. I think this has been the best long flight ever, which is good when we are bringing the grandparents.
Got our car after a little wait and drove ca 30 minutes to Palm Cove north of Cairns. The weather is great. 28 C and very humid. Nice!

Our host Allan met us and showed us the penthouse apartment. We have the top floor with 3 bedrooms, one en-suite, kitchen and outdoor dining area. Really nice and spacious. Once installed we drove to the beach area to find dinner. All shops were closed so there were no options to cook ourselves. We ended up at a bar with mixed food and started our holiday enjoying cold white wine, ginger beer and VB. Lovely!

I woke up last at 7. Daniel had been up since 3 and had already been at the beach to check it out and to find WiFi. The news are all about the cyclone effecting all of east coast. Here it is 27-29 C and really humid. When we sat down for breakfast the rain started to pour down but now it seems to clear up a bit. The trees have small colourful parakeets and it is just lovely!!