Valley of Fire

Summering

onsdag 7 november 2018 Anaheim, Kalifornien, USA

Las Vegas. En stad att älska, en stad att hata. Lite beroende på hur man är lagd. Vi har nu besökt Vegas 5-6ggr och detta var första gången vi stannade över ett veckoslut. Kan med facit i hand konstatera att det är ingen skillnad på en lördag eller en tisdag, det är lika galet oavsett.
Staden bortom The Strip är fantastiskt fint belägen mellan bergen i Mojaveöknen.
Vi kom under fredagseftermiddagen och passade på att stanna till vid Hoover Dam. De vet att skryta med sina byggen men historien är intressant. Man kan gå en guidad tur men kön var jättelång så vi hoppade över det. Däremot tog vi ett besök i besökscentrat och fick veta lite bakgrund till bygget. Sedan hittade vi lite information om hur en turbin fungerar, synd bara att de glömde berätta vilken sorts turbin det är.
I övrigt gjorde vi inte så mycket mer än boade in oss. Ett besök till Whole Foods Market för att fylla på med lite mat blev det dock. Riktigt bra färdigmat hade de också. För första gången bodde vi utanför The Strip men det tog bara 10min att gå över motorvägen så var man nere så det var hur smidigt som helst. Hotellet, Hilton Homewood Suites var dock lite… halvkasst. Vi hade bokat 4 personer i ett rum med en säng och en bäddsoffa. Inga lakan, inte tillräckligt med handdukar, det saknades bestick, kastrullen var bränd… Visst, de fixade men det kändes si så där. Det var dock rent och fräscht med bra frukost.
Under lördagen åkte vi sydväst till området där Red Rock Canyon, som vi besökte i fjol, ligger. Denna gång blev det dock Spring Mountain Ranch State Park. Inte så stort men tillräckligt för en liten promenad. Micke mådde bra men blev fort trött så helt återställd var han nog inte. På kvällen tog vi vuxna en promenad på The Strip. Det var sig likt; mycket folk, säljare överallt och ljus och tut och… too much. Noterade dock att de nog rensat lite bland alla tiggare, inte alls som det var i fjol eller tidigare besök.
Under söndagen tog vi en tur till Premium Outlet söder om staden. Den är inte lika bra som den norra men låg bättre till. Marcus har en längre tid behövt fylla på klädförråden så vi passade på. Han gillade att adidas hade en alldeles egen affär, med bara adidasgrejor. Så mamma som hoppades på lite icke-mjukisar fick ge sig… Nåja, nu är han hel och ren och glad, det är viktigast! Därefter åkte vi till Harley Davidsson Las Vegas. Det kändes konstigt att gå in där, tyckte jag (Maria). Det var så stort men också glest mellan alla grejor så det var verkligen som i riktigt fashionabla modeaffärer.
På söndagskvällen ville barnen följa med till The Strip. Vi tog hotellets bil dit men gick tillbaka. Vi passade på att gå in i m&m-affären där Morgan hittade en jättefin röd hoodie som passade perfekt. Problemet med barnkläder som passar perfekt är att de snart är för små och det fanns inga hoodies för ungdomar. Det slutade med att det blev en hoodie för små vuxna men det kommer ta lång tid tills den passar ordentligt. Synd att det inte fanns nån storlek till i barn för den hade ett jättefint fodertyg (massor av m&m, färgglatt värre).
Under måndagen bestämde vi oss för att åka tillbaka till Valley of Fire State Park där vi var för 3år sen. Det var fortfarande lika fantastiskt! Denna gång tog vi inte motorvägen ut utan väg 167 genom en annan park som visserligen kostade $25 (för 7 dagar) men väl värt pengarna. Vi satt där  i bilen och drömde om att hyra MC och köra den vägen, så himla fin!
Valley of Fire uppstod någon gång för 150milj år sen vid rörelse i jordskorpan. Röd sandsten sticker upp ur den vita eller beigea kalkstenen och skapar fantastiska kontraster. Det finns en del andra mineraler också vars namn jag inte minns så även svarta/gråa nyanser bidrar till det spektakulära. Sedan var det extra kul att se Bighorn Sheep som kom skuttandes över vägen. Däremot såg vi inga sköldpaddor eller åsnor. Inte heller skallerorm eller skorpioner, men det ville vi förstås helst inte se. På väg tillbaka passade vi på att ta bilen till The Strip. Den är inte så svår att köra men folk springer som galna så man får ta det lugnt. Vi parkerade vid Fashion Square Mall och fyllde på lite mer kläder till till barnen (som vi inte hittat på outlet:en).
På kvällen tog vi vuxna en vända ner på Strippen igen och bara tog in den ljumma luften och folkvimlet.
Nu har vi då lämnat Vegas för denna gång. Vi är inte oroliga, vi lär återvända. Nu återstår ett par nätter i närheten av kompisen och krama ur det sista av sol och värme. Nu är hotellet lite enklare men fullt okej. Extended Stay America heter det, en kedja vi aldrig provat tidigare. Kök förstås men bara städning en gång per vecka om man bor lite längre.
I övermorgon åker vi hem. Kommer att sakna bilen, Dodge Caravan. Bensinen ligger på ca 8kr/l så den har varit hyfsat billig i drift ändå. Nåja, hemma har vi Toyotan, den är också bra, och vi har påbörjat striden om ögonfransar, något jag såg på en bil här - skithäftigt! Det tyckte inte Micke…