Poolen by night. Typ kl.19...

Frivillig och ofrivillig vila.

måndag 29 oktober 2018 Scottsdale, Arizona, USA

Under fredagen lämnade vi Los Angeles-området. Vi körde rakt österut mot Scottsdale (Phoenix), Arizona. GPS:en drog ut oss en annan väg än vi vanligen kört in när vi kommit från Phoenix, så vi missade de stora vindkraftsparkerna. Maria hade laddat filmkameran helt i onödan.
Ungefär halvvägs till Phoenix ligger en större bensinstation och i anslutning till den ett militärmuseum, General S. Patton Memorial Museum. Vi har passerat flera gånger under tidigare resor men denna gång gick vi in. De höll på att bygga om så det var helt gratis även om de upplyste om att de förstås gärna tog emot donationer. Det var bättre än förväntat med tanke på dess läge mitt i ingenting; det fanns prylar och info från flera krig - andra världskriget, Vietnamkriget, Gulfkriget m fl. Utomhus fanns ett antal tanks och bandvagnar uppställda. Morgan blev jättebesviken för man fick inte klättra in eller på någon av dem utom en där kanontornet stod vid sidan om och en trappa med ledstänger och flera varningsskyltar var uppriggade. Besöket blev med andra ord kort men det var skönt att sträcka lite på benen.
Landskapet man kör igenom är kargt. Bergspassen är maffiga. Man imponeras av nybyggarnas drivkraft framåt, de kan ju omöjligt sett nån ände på sin strävan. Strax innan resmålet tyckte dock Morgan att det räckte med ”vilda västern”.
Lördagen och söndagen var bokade som vilodagar. Det är över 30*C i skuggan frampå eftermiddagen och vi har mest hängt vid poolen, varit på shoppingcentret alldeles i närheten och vandrat runt lite i gamla stan. Det sista innebär souvenirbutiker, glassbarer, konstaffärer och annat som kanske inte riktigt är ”vi” men det är väldigt mysig miljö.
Under måndagen hade vi planerat ett besök till Phoenix Zoo men det blev inget med det. Micke, som känt sig halvkrasslig i några dagar, var alldeles blek och inte i skick att gå någonstans. Istället tog Marcus och Maria en promenad på ca 6km längs Arizona Canal Trail, en cykel och gångbana längs kanalen. Själva promenaden var solig och varm. Förmodligen kan man inte dricka för mycket i denna miljö. Eller jo, det kan man nog men fyller man bara på med rejält med salt bör man klara sig fint. Efter promenaden fick Marcus en del salta mandlar men det räckte inte, varför han också blev liggande under eftermiddagen. Då passade Morgan och Maria på att gå och bada i en folktom hotellpool. Det blev kvalitetstid med båda barnen på samma dag.