"Ge barnen kärlek, mer kärlek och ännu mer kärlek..."

onsdag 24 oktober 2018 Gränna, Jönköpings län, Sverige

.....så kommer folkvettet av sig själv."
 Detta äe bara ett av många minnesvärda citar av Astrid Lindgren. Vårt första besöksmål för dagen var Astrid Lindgrens Näs. Hennes barndomahem i Vimmerby som i dag är ett museum. Besöket började med en film om Astrid och på något sätt slutar denna underbara människa aldrig att förundra oss, med sina citat, sina fantastiska böcker med alla barn som huvudpersoner,  sitt engagemang för orättvisor och sin berättarkraft. Efter filmen tittade vi på utställningen om henne och efter det vandrande vi runt i trädgården och tittade på bla " Sockerdricksträdet".
Därefter var det dags att bege sig till Eksjö där vi först lunchade på egenhand innan det var dags för en guidad tur genom den unika gamla trädstaden. Duktiga guider berättade om Eksjös otroliga hantverkstradition, om människor som satt sin prägel och sitt namn på husen i stan. Mycket trevligt!
en timmes bussfärd västeröver landade bussen sedan i Gränna -polkagrisens födelseort, och också Salomon August Andree's födelsestad. I Gränna finns ett polarexpedirionsmuseum som bla innehåller information om ingenjör S A Andrees försök att som första människa passera Nordpolen.....en expedition som startade i juli 1897 då Andr'er Strindberg och Fraenkel lämnade Danskön i en luftballong , för att sedan vara spårlöst försvunna i 33 år....1930 upptäcks deras läger och derad kroppar  på Vitön och sedam dess har det vimlat om teorier om vad som egentligen hände dem.
stor del av de saker som man hittade tillsammans med kropparna finns här på museet - båt kläder, böcker, mm. Mest häonadsväckande är väl att öven flera av  Strindbergs foton klarade sig i kylan i 33 år och son pryder väggarna. Fascinerande!
Efteråt blev det incheckningen på hotellet och flera av deltagarna hann upp pp huvudgatan till någon av alla polkagrisaffärerna för att inhandla sig lite randigt gotte!
Gemensam middag på hotellet på kvällen innan det nu börjar bli dags att krypa ner under täcket!