På väg!

Äntligen tillbaka!

onsdag 24 oktober 2018 Anaheim, Kalifornien, USA

Så blev det då höst till slut och dags för vårt favoritsemestermål igen. Noterade att vi åkte exakt på dagen 3år efter senaste höstresan. Lite praktiskt, man behöver inte ens ta nya bilder, Facebook delar så gärna med sig av minnena. Då, 2015, skrev jag bara på Facebook men de inläggen försvinner i mängden och kan inte skrivas ut på papper så nu återupplivar jag kontot här på Resdagboken istället.
Vi påbörjade resan en regnig söndagsmorgon. Morgan var jätteförväntansfull. Himla kul att se! En liten runda med vovvan, krama om henne och försäkra henne om att hundvakten skulle komma senare. Vet inte om hon tyckte det var en bra idé, hon skulle nog gärna följt med oss.
Efter långa 30+ mil nådde vi Västerås och hälsade på hos farfar ett par timmar. Uppskattat av barnen som efteråt konstaterade att de inte träffar farfar så ofta.
Incheckning och långtidsparkering på Connect Hotel på Arlanda som vi tycker är klart bra. Enkelt och prisvärt.
Själva den egentliga resdagen började lite oroväckande; först kom sopbilen innan transferbussen, sen fick Mikael en utskällning av busschaffören för att ställa väskorna fel men bortsett från det gick resan fantastiskt bra! Lagom med tid på Arlanda och lite extra kul att Marcus visade sig ha stora kunskaper om olika plan och berättade om olika detaljer och flygbolag vi såg. Inga krångliga extra säkerhetskontroller heller. Lång flight förstås, 11tim, men inga förseningar eller gnäll från barnen. Vi kom in samtidigt med ett par asiatiska plan så det var lite väntan i kön till passkontrollen men inte ens då brast barnens tålamod.
Hyrbilen kommer denna gång från Alamo. En Dodge Caravan, 7-sitsig, som vi brukar ha. Gillar den modellen eftersom barnen får var sitt säte och därmed inte behöver sitta på varandra som det lätt blir med en soffa. Maine-registrerad är den förresten. Kanske tur det, då gör det inget om man irrar lite i trafiken.
Väl framme på Mariott Residence Inn i Garden Grove (Anaheim), ett par kilometer från Disneland, gällde det att hålla familjen vaken. En tur till Target först och främst för lite mat (jo, de har det), därefter till sportaffären på andra sidan gatan när vi insåg att simglasögonen låg kvar hemma i Sverige. Ett dopp i poolen var ju helt klart väldigt effektivt för att piggna till men vid 19-tiden sov vi allihop varför vi också vaknade tidigt på tisdagsmorgonen. Maria redan vid 2-snåret och barnen strax efter 4. Micke anslöt till den vakna truppen ytterligare nån halvtimma senare.
Tisdagen inleddes med en tur till mataffären. Morgans behov av välkänd mat gör att det det blir en del pyssel med sådant även om hotellet visade sig ha en fullt okej frukost. Sedan bar det av till Newport Beach. Vågorna var inte så höga, men kraftfulla. En vadarfågel sprang i kanten av vattnet och letade mat och den såg bra rolig ut när vattnet kom för fort och den försökte hinna undan. Pelikaner och fiskmås såg vi förstås också. Det är härligt att se barnens glädje över en så enkel sak som rullande vågor men det är svårt att inte säga till dem att vara försiktiga typ hela tiden.
På väg hem från stranden stannade vi på Ikea och köpte köttbullar och ett paket skorpor. De sista för att Marcus blev sugen när han såg dem. Sedan åkte vi till hotellet och lagade det första vettiga målet mat åt Morgan sedan besöket hos farfar. Eftermiddagen rymde ett besök i poolen och eftersom det var något varmare än dagen innan, kom t o m Maria i.
Framåt kvällen tog Mikael och Maria en promenad till köpcentrat XXX som verkade vara under uppbyggnad. Flera restauranger men i övrigt rätt värdelöst. Långt ifrån alla lokaler var uthyrda men det blir säkert trevligt när man fyllt det.