Religös på flera sätt...

söndag 14 oktober 2018 Regnbågsdalen Café & Guesthouse, Jönköpings län, Sverige

Äntligen lite sovmorgon och då kan man inte sova😳. Kl.05:30 - 05:00 skulle vi bli upphämtade av ev guide som skulle ta med 6 st av till Regnbågsdalen. Och som vanligt det där med tider mm finns ju inte på såna här ställen, men ändå vill dom att vi ska passa tiderna. Närmare 05:30 kom han, men bussen kom inte in i desss små gränder. Så han ordna taxi ner till torget där bussen vänta. Där höll dom på att tejpa plast för en av sidobakrutan som gått sönder.
    Kom ändå iväg och nu väntade 2 timmars körning innan frukost. Inte så mycket till frukost (hade föredragit hotellets) men lite i magen. Så var det då dags igen att klättra långsamt uppför  berget på vägar som en orm kunde knyta knut på sej själv. Och idag var det ingen minibuss utan en STOR buss😳
    Nu väntade en vandring på 1 och en halv timme på över 4500 ö.h. Det var bara att gå långsamt. Först en liten stigning sen ganska plant men fy tusan vad det tog på andningen. Fick stanna och ta djupa andetag var 50:e meter. Håkan hade jätte ont av det och jag kände av det också ganska bra. Övriga pinnade på bra. När vi rundade en krök och såg hur jäkla lång det var kvar, tog vi var sin häst. Hästarna stannade  ca. 500m före sista bergskammen. Men vi gav oss inte, men jäk... vad jobbigt det var. Gerd och dom andra kände inte alls av höjden på samma vis. Då var vi uppe på 4966 m ö.h. Fanns en liten stigning till och då var man 5036 m ö.h
Dom andra var uppe men vi spara kroppen detta. Men vilken upplevelse att naturen kan bli såhär, alla dessa färger. Går inte att beskriva för någon annan och fotona visar inte riktigt det rätta. Det måste upplevas.
Så var det bara att traska lugnt och sansat tillbaka. Lite cocakarameller och guiden hade något i en flaska som man gnuggade i händerna. Eucalyptus o coca och så lukta man på det, väldigt effektivt.
  Sen skulle vi ner igen med bussen, och nu hade det regnat o haglat lite. Trodde inte att jag skulle få se er alla igen, lerjord och ni kan tänka er var vatten gör med det. Vissa ställen bara gled bussen, en tjej fick nog en riktig ångestattack. Dom gick ur bussen, guiden prata med dom och dom kom in igen. Men vid nästa kurva när bussen bara gled rakt fram i leran gick vi flesta ut. Även fast chaffören var duktig så måste han känt obehag att ha alla våra liv i sina händer. Sen sa jag att kommer vi ner levande, så blir jag minsann religös. Kommer jag nog att få äta upp resten av resan. Och Gerd satt helt oberörd 😳. Jag fattar inte, kan säga att dessa trakter är inte kul när man är höjdrädd.
   Men vi kom ner och hem till hotellet, där en trött Eli väntade för att informera om morgondagen. Då tar vi nya tag.