San Giovanni Fortress + Kustvandring

tisdag 28 augusti 2018 Kotor, Kotor Municipality, Montenegro

Sov i elva timmar i natt utan att vakna. Utvilad men mör. Det är otroligt vackert i Kotor och idag har det varit 31 grader varmt. Idag besteg jag berget San Giovanni som är ett brant berg med trappor hela vägen upp till ett fort som byggdes år 532. "Fan Helena, hade du varit med så hade du satt hundbenet i käften på mig!" Hua, trappor är jobbiga både för rumpan och tålamodet.
Lite svordomar på vägen upp dock. Tur att inte de andra vandrarna förstod svenska. Högst uppe på berget var det en ljuvlig utsikt över Kotor och man såg allt i från toppen. Till och med en fotbollsplan flera kilometer bort. Tanken slog mig att det kunde vara Lemmingvallen, för den var så lik, men insåg att jag befann mig i ett annat land ;-). Sedan var det att gå ned för alla trappor igen. De tog sin tid. Många människor som jag mötte på vägen som var ganska trevliga faktiskt!.
Sedan fortsatte jag längst kusten och avslutade vandringen med att äta lunch och sen softa på stranden. Tre dopp fick det bli i fina Adriatiska havet. Nu blir det iväg till Gamla stan och kolla lite för att senare äta en god middag. Imorgon drar jag till Budva igen, men först en vandring i Kotor med utmanande höjder!