Pride-himmel över Brodnica

lördag 4 augusti 2018 Bronice, Lublins vojvodskap, Polen

(Inge)

Lördag 2018-08-04 , Warzsawa - Brodnica , 230 km .

En spännande natt på vårt boende i Warszawa. För det första var det en väldigt smal 'dubbelsäng' som erbjöds, och vi planerade att bädda också på golvet. Men fram på kvällskvisten konstaterade Hans-Örjan att ett av rummen stod tomt. Och eftersom PolFerries lurar oss på en natt som vi redan betalat så tog han hälften av sängutensilierna och flyttade in där. Men vid midnattstid kom en ung man och knackade på. Det visade sig vara värden (hans mor hade pysslat om oss tidigare på dagen, kom det fram). Men det gick bra behålla rummet för en ny gäst kunde placeras in i rum D. Hon och hennes dotter hade stora problem reda ut betalningen eftersom de utgått från att även Polen har Euro som medlemmar i EU. Till slut var de ense om växelkursen och lugnet lägrade sig.

Vaknade runt sextiden genomsvett. Varmt i rummet, och en dusch fick hjälpa till att få tillbaka normaltemperatur. En enkel frukost, som dock bjöd löskokta ägg för första gången på några dagar. Vi packade ihop och gled ut i Warszawa tidigt morgon. Eftersom GPS:en inte riktigt vaknat fik vi en exra rundtur i stan, men det gjorde ingenting eftersom trafiken inte riktigt kommit igång.

Efter stopp för tankning drog vi norrut på små vägar som gjorde att vi såväl föjde som korsade Wisla. Floden är mer än 1000 km lång och flyter från Karpaterna i söder förbi såväl Krakow som Warszawa, för att sedan rinna ut i Danzigbukten i Östersjön. Tyvärr för floden med sig föroreningar och gödning från polskt jordbruk som är till skada för Östersjön. Vackra hus, kyrkor, traktorer, skördetröskor och cyklister passerades. Samtidigt konstaterade vi att INGEN bilist klarar att ligga bakom en MC. De måste bara köra om även om de ska svänga av några hundra meter senare.

Någonstans mitt ute på landsbygden hittade vi en liten butik där vi hoppades kunna få en kopp kaffe, men icke. Däremot visade damen på alla sorters kaffepulver de hade :-). Vi nöjde oss med varsin Magnum Classic - en glass som man hittar överallt.

Nästa stopp blev lunch på ett ställde där vi hade en hel rad utskänkningsställen att välja mellan. McDonalds föll omedelbart ifrån liksom det flådiga hotellets restaurang. Därför hamnade vi på grillbaren som serverade en väldigt god ostburgare, utan tomat, och vidhängande perfekta pommes. Till detta alkoholfritt öl. Ja, DEN var inte lätt att få. Jag försökte förklara att det skulle vara piwo utan alcohol. Förbistringen gjorde att damen vänligt svepte ut med handen och pekade på den välfyllda sprithyllan. Men en yngre förmåga redde ut situationen.

Vidare mot Brodnica och dagens övernattning. Genomsvettiga var det härligt kliva in på ett riktigt hotell. Stork är namnet och för knappt 400 kr för två personer bor vi stort, airkonditionerat (vi till och med fryser lite vällustigt i de 17 graderna vi fått till) och har en stor frukost som väntar i morgon.

Efter en liten slummer gick vi ut för att utforska stan. Vi hittade en galleria vi strövade igenom, plåtade gamla hus, floden och trapphus. Så in på affären för att köpa färddricka. När vi kom ut hade det på nolltid blåst upp till liten orkan. De svarta molnen hopade sig och allt pekade på åskregn. Vad göra? Jo, leta efter ett trevligt café.

Sagt och gjort. Men väl inkomna kunde vi konstatera att stället var abonnerat för en födelsedagsfest. Men som vanligt ordnade det sig och vi kunde beställa respektive äppelkaka och hallonpaj med marängöverdrag och vispgrädde, samt kaffe som smakade riktigt gott. Just när det gäller kaffet verkar det smaka bättre ju närmare Ramkvilla vi kommer.

EFter fikan kunde vi stega ut i det avtagande regnet och skåda två vackra "pride-bågar" över Brodnica. Så vi har varit med på ett litet hörn av firandet. Imorgon väntar ompackning så att vi kan lämna det mesta på tjejerna och bara ha med nödvändigt handbagage när vi ska leta efter en plats att sova på båten.