En så'n da' ...

torsdag 2 augusti 2018 Wolbórz, Łódź vojvodskap, Polen

(Inge) .

Torsdag 2018-08-02 , Krakow - Wolborz . 235 km

Efter en varm natt med klara problem att sova kom vi upp enligt rutinen klockan 07.00. Frukost i köket med såväl yoghurt som mackor, juice och kaffe så vi skulle stå oss. På gatan stod Ellen och Marianne och väntade och vårt beslut att köpa P-biljett istället för att stå på trottoaren visade sig vara en klok åtgärd. Men kringstående (?) bilar hade drabbats av den särskilda trafikvaktspolisen.

Ut ur Krakow gick det galant, och vi som valt att INTE köra motorvägar eller avgiftsbelagda vägar följde instruktionerna från Google. Och precis som tidgare ger det utdelning i form av färd genom små vackra samhällen och på överlag fina kurviga vägar. Ett och annat vägarbete klarade vi oss också snabbt förbi.

Men vad är den generella skillnaden att välja småvägar istället för motorvägar? Kanske de pittoreska inslagen av skördetröskor, traktorer eller kor som kan passera vägen eftersom gräset kan ses som grönare på andra sidan. Jo, istället för stängsel finns det här och där gula skyltar med en ko på, och då får man vara extra vaksam. Dessutom kan det, som idag, skutta över en hjort när man minst anar det. Kort sagt, kör man betydligt mera observant än att mala motorväg.

Då och då kan det vara bra att tanka, såväl oss som tjejerna, och bensinmackar med vidhängande serveringar finns det relativt gott om. Det som också återkommer längs vägarna är apotek och alkoholförsäljningsställen. En märklig kombination.

Dagens mål var Hotell Gorski i Wolborz och dit kom vi efter att en längre tid kört parallellt med motorvägen. SKillnaden var att vi körde på en väg med lite trafik medan motorvägen var fylld av lastbilar och andra trafikanter. Ännu en poäng till den lilla vägen.

Hotellet, för det är verkligen ett riktigt hotell, inkluderar även frukostbuffé. Allt till den facila kostnaden av 324 kronor natten. Svårslaget.

Själv kastade jag mig in i duschen för att kyla av mig men höll på att springa ut lika fort. Duschen var av typen megamunstycken och hade ett antal reglage. Och jag hade inga glasögon på mig utan lyckades inleda med kall hård stril strax under midjehöjd. Med lite rattande blev det dock bra, men jag lyckades inte stänga av utan överlät den uppstartade duschen till Hans-Örjan.

Avsvalkade var det dags ta itu med ett ovälkommet sms från Polferries. De meddelade helt frankt att vår färja var inställd och att om vi ville ha kontakt kunde vi ringa.. Utan medförd dator hade vi knappast rett ut de cirka tre timmar administrativt arbete sms'et orsakade.

Först och främt gällde det få Polferries syn och den var klockren. Båten är inställd och det finns inga hytter. Möjligen imorgon men sen inte förrän någon gång i september....
Hans-Örjan lyckades hålla balansen i tonen med den stackars rederi-tjejen som drabbades av oss och alla andra. Till slut blev överenskommelsen att vi kunde få åka med på söndag men utan hytter. Möjligen kunde vi slita åt oss en charterstol.

DÅ kom kompensationsfrågan upp och till slut fick vi såväl middag som frukost gratis samt en återbetalning på drygt 1000 kr. I det läget slog vi till. Stanna till september förefaller lite väl långsiktigt:-).

EN pilsner i taget gäller, och därefter var det då dags att boka av och boka nya boenden utifrån den förändrade och förkortade resplanen. Dock hinner vi med en natt i Warszawa innan vi fortsätter norrut mot Gdansk.

Dagen, och förhandlingen till ära, tog vi på oss våra medtagna finskjortor och begav oss till restaurangen. Eftersom vi inte käkat lunch blev valet enkelt. En jättegrilltallrik med kycklingspett, friterad fläskkotlett och grillad biff. Till detta pommes, ris och linser. Medföljde gjorde också två sorters såser (vitlök- och skysås) samt härliga grönsaksblandningar - syrade såväl som färskrivna.

Överdådigt och övermäktigt. Det är första gången vi inte lyckats tömma faten. Nu dags för tvätt, reseberättelse, ompackning och annat pyssel. Imorgon väntar en frukostbuffé klockan 06.00 varefter färden går till Warszawa.

Allt ordnar sig till slut.