Fjäll och älv

torsdag 26 juli 2018 Kvikkjokk, Norrbottens län, Sverige

Igår kom vi till Kvikkjokk, vilket ligger så långt västerut det går att komma i denna del av Sverige med bil. Från Kvikkjokk är det inte långt till norska gränsen men den vägen går bara att ta sig med helikopter eller skoter. Efter en välkomnande kopp kaffe hos Tobbe och Veronica tog vi en promenad till fjällstationen samt tittade på forsen (Luleåälven). Mirjam lärde Selmer att köra fyrhjuling, vilket sysselsatte barnen hela eftermiddagen och kvällen.

Till kvällen blev det grillat älgkött med diverse godsaker som tillbehör. Ett par av Tobbe och Veronicas trevliga grannar gjorde oss sällskap till middagen, som bjöd på många skratt och gamla minnen.

Idag på förmiddagen tog Tobbe med oss ut i Luleåälvens delta på en lång båttur. Vi testade fiskelyckan samt njöt av den storslagna naturen. Innan avresa från Kvikkjokk bjöds vi på Sauvas till lunch. Tack Tobbe, Vrronica och Mirjam för härliga dagar. Vi kommer snart igen! 😎

Nu har vi passerat Jokkmokk, där vi provianterade samt käkade glass, och har hittat till inlandsvägen som vi följer söderut. Målet för dagen är ännu oklart men vi hoppas hitta en mysig plats vid en sjön neråt Arvidsjaur.