Vandring nikkaloukta till laddujavri

onsdag 18 juli 2018 Nikkaluokta, Norrbottens län, Sverige

Vi tog flyget från Sturup 9 och mellanlandade i Sthlm. Igen frukost på flyger. Så hann precis besöka favoritstället joe& the juice och köpa en matsäck till nästa flyg mot Kiruna. Flytuten var skumpiga pga stigande varmluft. Väl framme i Kiruna åt vi medhavd matsäck. Mmh gott med mozzarella, tomat , pesto , lök och chorizo på mackan. Sedan väntan nära tre timmar tills dess att bussen gick mot nikkaloukta kl 15:35
Vi åker igenom mestadels björkskog  och mer vet inte- för somnade. När vi kom fram möttes vi av många trötta vandrare. Vi samlade oss i för vandringen och köpte rejäl 3kulors glass.
Så sent om sider ca 17:30 började vår vandring mot enoks restaurang vid sjön. Först vägt ryggarna dock. Anders vägde 20 kg, min vägde 13,5 kg och Alvas vägde 10 kg. Vi vandrade genom underbar fjällnatur. Lite tungt och varmt dock. Det var 28 grader. Efter 5,5 km framme vid en mycket vacker plats med en skimrande blå sjö. Vi träffa på familjen Enok. Det var tredje generationen som drev restaurangen och båten och sonen Enok sex är typ skulle kunna bli fjärde generationen. Familjen var mycket trevliga. Vi satte upp tältet som även några andra redan gjort före oss. Vi lagade frystorkad köttsoppa. Oj då gott det smakade. Därefter väntade kvällsbadet. Kallt men härligt uppfriskande. När det sedan började regna lite låg vi redan i tältet och njöt av varSin god bok. Vi sov gott.