Magiskt landskap i Pitztal och Kaunertal

torsdag 19 juli 2018 St. Leonhard im Pitztal, Tyrolen, Österrike

Igår eftermiddag landade vi den lilla byn S Leonhard några kilometer den Pitztal glaciär. På kvällen tog vi bilen till Gepatschstausse, en stor damm som samlar upp glaciärvatten från bäckar och vattenfall. Tanken var att käka där på Gepatschhaus, 1928 möh, men dessvärre tog dom inte kort och vi hade inga kontanter med oss. Dock fin utsikt och några stopp på vägen. I bakgrunden kunde vi se glaciär Cervasse, men högsta berg på 3739 m.

På vägen tillbaka stannade vi på en utkik, Fließ, som kan ha varit det läskigaste jag stått på. Så högt, kunna se rakt ner, men ändå så mäktig utsikt.

Nästan ”hemma” igen hittade vi en sylta som serverade lokal österrikisk mat och pizza, perfekt för oss vars middag var typ tre timmar försenad (vi var redan hungriga när vi begav oss ut).

Idag vaknade vi upp till magiska berg, käkade frukost och begav oss upp på Pitztal glaciär. Vägen dit går från Mittelberg med tunneltåg till Mittagskogel på 3162m, sen via kabinbanan upp till Hinterer Brunnenkogell på 3440 m. Magisk utsikt och snö. Nästan så man längtar till vintern.

Vid lunchtid hoppade vi in i Volvon igen, med riktning norra Tyskland.