13 dagar på väg

lördag 30 juni 2018 Épernay, Alsace-Champagne-Ardenne-Lorraine, Frankrike

På onsdagsmorgonen den 27/6 lämnade vi Charleoi efter frukosten. Turen startade med att vi cyklade ett par kilometer längs floden i hamnområdet. Allt verkade förfallet, rostigt och tomt och enormt smutsigt. På enstaka ställen jobbades det dock med att lasta järnskrot i mängder på pråmar. Vi gissar att hela området en gång har sysselsatt mängder med människor i staden. Själva staden Charleoi är ingen stad vi skulle vilja återvända till.
Efter hamnområdet var det perfekta cykelvägar hela förmiddagen. Enormt fina i miljö med massor av fina rastplatser att stanna på. Senare på eftermiddagen blev det cykling mer ute på bilvägar. Fröken Google Maps har visat sig fungera i de flesta lägen dock inte denna dag. Hon ledde in oss på sidovägar för att slippa trafiken och lydiga som vi är följde vi rådet. Vi hamnade på en skogsväg  som nog ingen hade kört på de sista 20 åren så där kunde vi inte ta oss fram. Vi fick därmed en ordentlig omväg på ett par mil över ett backigt skogsparti. Vi visste inte var vi var, ingen GPS- kontakt och vår papperskarta var inte tillräckligt detaljerad. Till sist tog även mobilernas batterier samt powerbanken slut. Det var kämpigt kan jag säga men vi hade inget val utan att fortsätta även om vi inte visste vart. Vi passerade i alla fall landsgränsen till Frankrike. Till sist kom vi till en farbror som odlade tomater i växthus. Han kunde ingen engelska men förstod så mycket som att vi behövde låna ström för att ladda. Han bjöd även på solvarma tomater som vi kunde ladda våra egna batterier med, medans vi fick vänta en timme där.
Vi visade honom vår karta och han pekade ut var vi skulle köra vidare. Ordentligt trötta nådde vi så äntligen vårt hotell vid 20-tiden på kvällen. Hotellet låg i en liten men jättemysig sömnig by i en dalgång. Byn heter Rozoy-sur Serre. Hotellet drevs av ett holländskt par som ville testa på något annat än sina vanliga jobb. De gjorde allt på det lilla hotellet. Städade, skötte baren, frukost samt lagade till en middag på kvällen. Liksom på alla ställen vi varit på är det bara att ta in cyklarna. De parkerades i det kombinerade frukostrummet och baren.
På torsdagsmorgonen gav vi oss iväg mot Epernay och champagnedistriktet. Jättefint böljande landskap att cykla igenom de första timmarna sedan kom backarna. Vi gick nog då lika mycket som vi cyklade, så det tog tid. Den sista backen var 2,4 km lång och ledde ner till byn Epernay.
Vi checkade in i en liten helt nyrenoverad studio mitt i gamla delen av stan. Där fanns till och med en tvättmaskin så det första vi gjorde var att tvätta lite kläder. De fick sen hängas på tork på stolar, i takfönsterna och annat ledigt utrymme.
Staden Epernay är huvudort i Champagnedistriktet. Runt om i området finns massa småbyar och gigantiska odlingar av vindruvor. Allt i området kretsar runt den ädla drycken och det serveras champagne på vartenda kafe'.
På fredagen var vi på studiebesök på Moe't champagnekällare samt huvudbyggnader. Byggnaden var byggd som en minikopia av slottet Versailles. Här har Napeleon och Alexander den första varit på besök.
Själva gatan där de stora champagnehusen ligger är världens dyraste. Här förvaras champagnen i utgrävda källare under marken. Källartunnlarna håller en temperatur på 10-12 grader. De är sammanlagt 11 mil långa och Moet:s gångar är 2,8 mil.
En liten champagneproducent har ca 60000 flaskor på lager så i tunnlarna under Epernay ligger miljontals flaskor på lagring.
Alla druvor till champagnen handplockas. Det sker under ca en veckas tid i september. Tre olika sorters druvor används. Lagringen måste vara minst i två år och under den tiden vänds flaskorna varje dag. De dyraste vänds för hand.
På lördagen bytte vi bostad eftersom vi bestämt oss för att stanna ytterligare en dag på detta härliga ställe där champagnen flödar. Vi lägger därmed om vår rutt en del.
Vi startade med ett besök hos en liten champagneproducent som berättade hur tillverkningen går till samt visade runt oss på sitt ställe och förklarade vad de olika sakerna användes till. Därefter blev det provsmakning på deras olika sorters champagne. Synd bara att vi inte kan packa ner lite flaskor i våra cykelväskor.
Efter det tog vi en busstur upp till två olika små byar där odlingarna var. Även där var det champagneprovning. Hela denna helgen är det festligheter i området som kretsar kring champagne. Just nu avslutas det med fyrverkerier som skjuts upp samtidigt i alla byar.
De här dagarna har varit enormt intressanta och goda😋