Ö-liv

torsdag 28 december 2017 Koh Rong, Krong Preah Sihanouk, Kambodja

Regnet fortsatte strila ner även dagen efter. Passade ganska bra att det var en transportdag. Även om vi inte transporterade oss så långt. Vi tog en tuc-tuc ner till hamnen och sedan en speedboat på en timme ut till ön Koh Rong. Det var gungigt på havet och spy-påsar delades ut men dessa behövde inte användas. Istället somnade hela familjen och sov i stort sett ända tills vi  klev i land igen. På stranden Long Beach. Som är 5 km lång och alldeles kritvit. Med en liten by, Sok San, i ena ändan av stranden. Några få bungslows och en liten större resort. Sedan inte så mycket mer. Vi tog skydd från regnet och kylan i vårt rum, semesterns största. Jag som också dragit på mig halsfluss sov ytterligare ett par timmar. Nu hoppas vi att vi fått tillräckligt av  bekymmer denna resan.

Här blir det lugnt strandliv. Vi har fått känna av västerlännigarnas solstols-morgon-rusning och inser att vi får ställa klockan tidigt för att få en plats under parasollen. Hatar't. Men det går inte att hata stranden. Den är magnifik även om den saknar Otres charm.

Idag gav vi oss ut på havet igen. Snorklade och fiskade. Trodde också att vi skulle få simma ibland lysande plankton efter att solen gått ner men blev tyvärr snuvade på detta. Ordentligt sjösjuka blev några av oss iallafall. Vi får se om vi orkar göra ett nytt försök och får se de där planktonen.