Konsten att välja rätt umgänge

tisdag 5 december 2017 Koh Rong, Krong Preah Sihanouk, Kambodja

Det fanns en restaurang på Sok San Beach som vi återvände till ett flertal gånger, The Moon. De hade utan tvekan den godaste maten. Sista dagen frågade vi om det inte fanns en möjlighet att få lära oss receptet på några av våra favoriter vi ätit under veckan. Inga problem! De dukade upp ett kök, kocken klädde upp sig och vi fick en privat matlagningskurs. Vi valde tre favoriter, Fish Amok, Chicken fried rice in pineapple och Green Curry. Alla hade i stort sett samma bas och var väldigt enkla att göra. Var en rolig upplevelse att ta del av och nu har jag med mig recepten hem. Var en passande kväll för en sådan aktivitet då vi för första gången fick lite regn under kvällen. Resten av kvällen satt vi och spelade ett holländskt spel, regenwormen, med två herrar från nederländerna. Svensken sopade mattan med dem i deras eget spel. Trodde jag skulle behöva sova på terrassen i natt.

Nu på morgonen tog vi en slowboat till Koh Touch en annan strand här på Koh Rong. Började snacka med en snubbe som heter Dave från New York. Visade sig att han är öns paramedic. Finns ingen annan sjukvård här på ön, så jag valde rätt sällskap om något skulle hända. Han visade mig en finare strand än den här stressiga och skräpiga stranden som jag bor vid nu. Vi promenerade ca 15 min så kom vi till en som var helt okej. Han följde med och badade en timme, stackarn har inte badat sedan han kom till ön. Han berättade lite historier om vad folk råkar ut för för galenskaper och om den giftiga green viper-ormen som finns på ön. Berättade att jag jobbar på sjukhus och att jag kanske, möjligen, har med ett eget sterilt suturset ifall något skulle hända. Ville inte låta allt för psycho med min bacillskräck, men han kunde bekräfta det jag läst om, att sterila instrument är sällsynt här. Övervägde att donera setet till hans ändamål men var tvungen att vara lite egoistisk och behålla det själv. Ifall jag råkar ut för något.

Nu när jag varit här en stund och badat kan jag konstatera att det inte är lika fint på den här sidan som där vi spenderade våra dagar. Jag blir här en natt till. Systrarna från Nederländerna åkte idag till Phnom Penh för att flyga hem därifrån. Den svenska reskamraten jag hade några dagar var tvungen att åka tillbaka till Bangkok. En situation uppstod hemma så han var tvungen att avbryta resan. Detta mina vänner betyder nu att officiellt reser ensam. Fick lite ångest och lätt panik när han berättade att han var tvungen att åka hem. Men jag hade några dagar på mig att vänja mig vid tanken innan det blev verklighet. Trodde jag skulle ha längre tid med sällskap. Allt har flutit på så smidigt hittills att jag känner mig trygg i resandet nu.

Dagens CQ:
"You just have to trust your own madness"