Upp i skyn.

fredag 27 oktober 2017 Manhattan, New York, USA

Vår sista hela dag i NY. Vi har insett att trafiken är långsam så det är bara starta i god tid om man ska vara på en bestämd tid. Vi har flerdagarpass på hop on hop off bussen så vi tar den guideade turen från Midtown till downtown en lätt tur på 2 timmar. De står mycket still. Men väl framme så kolla vi in Batteri park. Platsen där de första holländarna försökte försvara sitt nya Amsterdam. Men vi vi ju att det inte funka det blev nya York. Sen promenad längst east river till pir 9. Man ska ju avsluta med flaggan i topp så vi har bokat en helikopter tur över Manhattan. 3 förväntansfulla gick igenom säkerhet och fick varsin flytväst. Snabbt fråga jag om de behövdes, killen skratta o sa det kan man aldrig veta. Ja lite nervös då.
Vi fick flyga med 3 andra killar. Alla placerades in och jag fick sitta i fram. Yes!! Och så starta vi. Kan säga att jag direkt ropa wow i höglurarna och stakars kapten han skratta. Han börja prata med mig och sa vill du uppleva något extra? Japp sa jag. Då sa han titta i mina ögon hela tiden. Okej tänkte jag. Och så prata han med flygledningen. Och så sa han ockej Erica nu on three you kan se right on. Helt jäkla sjukt han hade gått upp på högre höjd och styrt oss rakt mot Manhattan o när jag titta va vi riktigt när. En upplevelse som inte går att jämföra. Och han va så glad o trevlig och vi fick verkligen valuta för våra pengar. Han tog rast när vi kom ner och följde med oss ut och prata en stund så vi kan verkligen rekommendera Andrew Wood på Zip aviation. Han sa har ni någon vän som ska hit skicka att ni vill åka med Adrew och hälsa att Erica tipsa. Så gör han resan extra.
Lyckliga på mark igen så hade vi bestämt oss för gå över Brooklyn bridge. Och Andrew tippsa att ta tunnelbannan ut och gå tillbaka. Så sagt o gjort vi lotsa ner oss och hitta rätt tåg. I Brooklyn tog vi en paus vid brons fäste på en trevlig restaurang  Park Plaza. Varsin öl och lite snacks. Sen va vi redo att gå.
Vi fick solnedgång på bron, vacker avslutning på en fantastisk dag. Nu gick vi in och staden börja lysas upp. Nästa mål va Ground zero. Där hade det byggt en tunnelbanestation och galleria. Den va utformad som resterna av de rasade tornen och va i samma vita färg. Minnes platserna 2 stycken bassänger omgärdade av träd. Va så här på kvällen fridfullt vackert. Man fick lite sorg när man stod där så många tragiskt dött. Kanterna av fyrkanterna som låg exakt där husen stod var i metall och allas namn stod utskurna och lystes upp av ljuset underifrån den belysta bassängen. Där var också det träd som överlevt attacken och flyttades bort i några år. Men nu stod återigen på plats.
Vi kolla in det nya word trade huset men tyvärr var utsikten stängd. På tunnelbanan upp till mid town och vi var oense om vart vi skulle gå av. En gullig tjej Guishavna från Brooklyn ryckte ut och fråga snäll behöver ni hjälp. Blev en pratstund och vi fick tips och råd. Hem och byta om för sista middagen. Vi tog oss ut på Time square där folkmyllret är fantastiskt. Denna upplysta gata bjuder på olika människor och uppträdanden. Vi fick även se lite coola bilar som till halloween helgen va utsmyckade. Vi avsluta med middag på hard rock cafe och vandra hem för börja packa. 02 släckte vi för sova efter en otrolig dag i glädje och sorg. Vi somna lätt. Tack Andrew och man får inte glömma 9/11.