Frihetsgudinnan.

torsdag 26 oktober 2017 Manhattan, New York, USA

Woke upp in New York city, city thats never sleeps. Har haft en fantastisk dag. Vi ladda i morse och tog hop on hop off bussen. Vårt mål i dag va färje turen på east river och Hudson bay. Vi hade tur och det kom bara lite regn. Att åka båt runt Manhattan ger en ett annat perspektiv. De är inte bara husen som är konstverk även de fantastiska broarna. Brooklyn bridge kan man även gå över.  De små öarna vid inloppet av NY, Ellis Island och Liberty Island är väl besökta. Vi får dock nöja oss med se det från vattnet. Vår anfader Nils Leonard kom före 1892så han finns inte i registret där. Dit sedan många kom för söka om immigrations tillstånd. Han kom till Gailsburg långt före. Och Ellis Island va första mottagande plats mellan 1892 till 1954. Ca 12 miljoner människor har passerat ön.
Ironiskt så är inte frihetsgudinnan så stor som man tror. Visst är hon stor men inte så stor. Som skyskrapa räknar hus över 100m. Och hon är bara 93 m och det finns ca 600 skyskrapor på Manhattan. 1886 invigdes hon och är en gåva från Frankrike  100 år efter självständighetsförklaringen. 21 år tog det att färdigställa. De är Gustave Eiffel ( eiffeltornetsbyggherre) som konstruerade byggnads skelettet. Och hon är bygg i koppar från Norge. Och hon va brun i några år till sol vind o vatten gjorde kopparn grön. Kronans strålar på hennes huvud symboliserar de sju haven och de sju kontinenterna.
Efter båttur så va det upp på bussen igen. De går inte så fort i trafiken så korta sträckor tar även de tid. Det slår mig på bussturen att de är träd överallt på gatorna. Man ser att de byter ut dåliga och gamla träd. Här inser de nog vad träd gör för miljön. Vilket de inte gör i min hemstad. Där skövlar det träden längs gatorna. Och förstår inte att man kan inte ersätta gamla träd  enkelt. Man ersätter inte 60 år gamla träd hur som helst. Vi tar nu bort gamla träd i Uppsala som är mer än 60 år. Och det går 20 år på en generation, så innan de blir lika stora o gamla har vi passerat generationet. Men våra politiker begriper inte det.  vid slutet av vår tur så kom epanfall och vi lyckades skrämma upp halva bussen innan det va över. Men folk va väldigt omtänksamma och ville erbjuda vatten och annat att äta. Men det gick bra. Vi steg av och börja gå hemåt. Vi hälsa på station Engine 54 ladder 4 Batallion 9 ( brandstation 54 i område manhattan område 9. Lite kul för Magnus och prata lite rutiner. De har inte samma tänk om cancer och rökgaspartiklar som vi har i sverige. De byter sina ställ 2 ggr om året.
Sen va det en promenad hem till hotellet på vägen hitta vi lite poliser som berättar om hur de jobbar här på Manhattan. Vi kom lagom till uppgraderade Club medlemmars kvälls snitts mat. Massor av små rätter. Lagom på kvällen. Så va det dags att ta hissen upp. Och här funkar det att man slår in vilken våning man ska till.  Och blir hänvisad till en hiss. Och när vi skulle åka kom mor och barn och skulle med upp. Hon visste inte hur man tryckte. Och hon och sonen ca 5 år klev in och hon inser att det inte finns knappar på insidan. Så vi erbjuder att hjälpa henne. Då knäpper den ganska dryg jobbiga 5 åringen på panik knappen i hissen som larmar högljutt. Vi talar snällt om för mamman va sonen gjort. Så fick vi byta hiss.  Kaos när man inte gillar åka hiss är inte kul.
Men det blev tidig kväll i dag. Ibland behöver man bara få va hemma på rummet och se på tv och dricka ett glas vin och njuta av lugnet. Våra tankar går till poliserna och brandmännen som sprag till
Olycksplatsen 11 september medans folk sprang där ifrån. Heder och samvete till er alla. RiP.