Vy från min dörröppning på Geren

Wow, what a day!

lördag 22 juli 2017 Hatgal, Chövsgöl, Mongoliet

Dag 4: Lake Hövsgöl nationalpark
Wow, what a day!!!
Vaknade till strålande sol, klar luft, men något mörbultad, eftersom min säng var ganska hård att ligga på, mot vad jag är van vid. För övrigt var det helt OK och jag har inte heller frusit.
Efter frukosten vandrade vi genom den vilda lärkskogen upp på kammen av berget och ner till andra sidan av halvön. På vägen tittade vi på den underbart vackra floran, som bitvis påminner om den som finns i de svenska fjällen o våra fäbodar, men med sin egen särart. På andra sidan halvön tog vi oss också upp på den heliga klippan Tsomo Had, som skjuter ut över det kristallklara azurblå vattnet och som tillbeds av lokalbefolkningen.
Lake Hövsgöl eller "Den mörkblå pärlan" sägs vara ett av naturens underverk med vackra bergstoppar och vild lärkskog som omringar den djupa, klara sjön. Hövsgöl är systersjö till Baikalsjön, belägen 1645 meter över havet. Eftersom sjön och området runtomkring är ett biologiskt viktig området (sötvattensreservoar) grundade Mongoliets invånare en av landets första moderna nationalparker på 90-talet. Här finns en fristad åt brunbjörnar, vildsvin och kronhjortar, men de har hittills varit osynliga för oss.

På eftermiddagen har jag varit ute på min livs första ridtur på ca 1 h 🏇, visserligen hopkopplad med ledarhästen. Ryttaren sjöng, under stora delar av den vackra färden, vackra melodiösa mongoliska sånger för sig själv, som även jag kunde ta del av. Det var bara ett måste  för mig att få prova på att rida i hästlandet, där ungarna tycks födas upp att rida via modersmjölken. Det var ett stort ögonblick och en härlig underbar upplevelse, som jag inte vill vara utan.
Maten är också helt fantastisk. Bl a till frukost; Hemmagjord yougart o rabarbermarmelad, hurshur typisk mongolisk rätt (en slags pirog med fårkött/beefkött). Tre rätters lunch och middag med både vatten o vin  till. Jag beundrar personalen, som kan åstadkomma dessa måltider i det primitiva köket. Vedeldad spis o ugn. Med hjälp av solceller laddas en generator upp, som bl a utnyttjas till kylskåpet.

Det är mer än en nöjd kulla, som i kväll kryper till sängs för att begrunda denna fantastiska dag i strålande solsken och perfekt temperatur, tack vare den smekande, lite svala vinden. 😘