Nu har äventyret börjat

fredag 21 juli 2017 Hatgal, Chövsgöl, Mongoliet

Dag 3: Lake Hövsgöl nationalpark
Efter en natts underbart skön sömn (även om den var kort) vaknade jag till att det stack lite i halsen. Utanför fönstret var det helt grått och det luktade stark brand-rök. Det var alltså återigen röken från skogsbränderna, som svept in över staden.
Efter en god frukost åkte vi så iväg ut till flygplatsen och förflyttade oss ca 90 mil NNV upp till norra Mongoliet. "Det är nu, det verkliga äventyret börjar!"
Nu är vi alla 10 resenärerna också samlade. En kom bort i Istanbul. Hon kom från Köpenhamn och hade inte ställt om sin klocka, utan kom till gaten i Istanbul, som hon trodde i god tid, för att se att planet höll på och checka ut. Hennes väska var med på vårt plan. Själv anlände hon tidigt i morse via Peking.
När vi klev av planet i Mörön, sken solen från klarblå himmel och luften var härligt frisk, ca 25 grader. Wow!!!
Fyra fyrhjulsdrivna bilar stod och väntade på oss utanför den pyttelilla flygplatsen, för att ta oss till Hatgal Village (ca 13 mil) ytterligare norrut till nationalparken "Lake Hovsgöl".
Bilfärden började i Ingenmansland. Inga bilvägar, utan direkt rakt ut i "Buchen", med en underbar vild och vacker natur och på båda sidorna om oss låg Jurtor/Ger utspridda, betande yakar, blandraser mellan yak o kor (de har kohuvud o yaksvans), får, hästar, kor, 2-puckelryggade kameler.  Under ryssregimens tid fick bostadsbeståndet vara högst 2 milj. Nomaderna fick dessutom ekonomisk hjälp med stödfoder vid svåra år. Sedan 1990-talet, när marknaden blev fri och ryssarna drog sig tillbaka, har boskapsbeståndet ökat till 65 milj. Det innebär att numera klarar inte alla nomader av att ta hand om sin boskap.  När det blir missväxt eller torka finns det inte tillräckligt med betesmark och många djur dör. Våren är svårast.
Så småningom kom vi ut på "hör och häpna" asfalterad väg. Totalt finns det i hela landet ca 150 mil asfalterad landsväg. När vi kört halvvägs var det så dags att äta den medhavda lunchen. Smidigt tog chauffören av från asfaltsvägen och körde oss nästan rakt upp på en topp. Därifrån hade vi en vidunderlig utsikt, och kunde se hur landskapet  blandades med skog (lärkträd), stäpp o floder.
Så småningom kom vi fram till "Lake Hovsgöl". Vädret hade nu svängt om och det såg väldigt hotfullt ut i horisonten, när vi bytte fordon från bil till ett par motorbåtar, som körde oss tvärs över sjön till halvön Ardavhar och vår camp med Ger alldeles intill vattnet. Campen ägs av en mongolisk familj, där 3 generationer hjälper till att serva oss.
En man med sin lilla son och yak med släpkärra stod och tog emot oss och körde sedan vårt bagage till området med våra ger, som vi ska bo i. I ett större hus där all mat lagas och serveras, stod eftermiddagskaffet och väntade på oss. Vi hann precis sätta oss till bords, när himlens skyar öppnade sig och ett gigantiskt åskväder bröt ut. Tänk vilken tur vi hade, som inte satt i båtarna, utan tryggt inomhus.
Jag tror att inga regnkläder skulle stått pall mot den här syndafloden, som trillade ner över oss. Även i det här landet har det varit dåligt med nederbörd under de senaste åren och de suktar efter regn. Många floder håller på och torka ur och brunnar sinar.
När det blev paus med regnet gick vi tillbaka till våra ger för att installera oss. Tack vare återbudet fick vi 2 "udda" resenärer en egen ger. Övriga i resegänget är antingen ett par eller att man redan åker tillsammans med en person. Geren är en snillrik konstruktion och de här har även trägolv. Det är intressant att få bekanta sig närmare med den. En kamin finns i mitten och kan värma upp den inuti. Utöver påslakans-täcke finns också  en härlig varm yakfilt. Från dagstemperatur på ca 24-30 grader sjönk den för varje regnskur och vid sängdags hade den sjunkit ca 20 grader. Kvällen avslutades med en superb 3-rätters måltid med vin och en fantastisk solnedgång.