Eldflugor

måndag 23 januari 2017 Puerto Princesa City, MIMAROPA, Filippinerna

Inga foton tyvär då inga foton blev bra i mörkret som gjorde eldflugorna rättvist.

Bokade en turisttur till ett reservat för eldflugor. Dom plockade upp oss på vandrarhemmet vid 18:30 vilket var en rätt så shysst service. Ca 30 min skumpig tur senare bjöd dom på mat som ingick i turen (bitter melon, kyckling med banan.. nja) kort därefter kom vi på plats.

Jag hade väntat mig att vi skulle ro i grupp med kanoter/kayaker i floden en längre bit. Men nä, man skickades iväg 2-3 pers per båt med kanske 2min mellanrum o guiden i båten rodde o berättade, turen tog kanske ca 30min ner längst mes floden o tillbaka. Helt ok fortfarande. De var HELT beckmörkt förutom stjärnorna o eldflugorna. Fick veta en massa intressant om eldflugor o om reservatet, sedan tog guiden en eldfluga så vi fick ha en i handen. Den var fantastiskt liten o fantastisk o se (knappt ett riskorn stort)

Fick en snabbkurs om stjärnhimlen på det södra halvklotet också

Kom "hem" igen ungefär vid midnatt

Dagen därefter gick jag till järnaffären och köpte en machete för 500 peso för att ta hand om den jävla kulturtuppen men Malin gömde den för mig. Jag antar att jag får köpa en ny imorgon.