Bilen rullar fortfarande

tisdag 29 november 2016 Townsville, Queensland, Australien

Vaknade upp tidigt i söndags morse. Att sova ut länge kommer nog aldrig att gå i vår bil då det blir otroligt varmt på morgonen då solen lyser in. Havregrynsgröt till frukost strax efter klockan åtta och siktet på söderut då vi började köra igen ett par timmar senare. Inte mer än så och det är det som är så härligt med det här, vi åker hur kort eller långt vi vill per dag. Ingen som bestämmer vart vi ska, förutom de äventyr vi bokat såklart, det är satta datum och då behöver vi givetvis vara på plats. Därför anlände vi till Townsville igår och åker snart över till Magnetic Island, två nätter, tre dagar, vi är taggade!

Men för att ni inte ska behöva gå ovetandes vad vi gjort och var vi spenderat de två senaste dygnen tar vi oss en återblick och vi är tillbaka till söndagen då vi lämnade Mena Creek. Körde till Mission Beach där vi tog oss ett förmiddagsdopp och tittade på människor som hoppade fallskärm. Åkte vidare och passerade platser vi passerat ett par gånger förut, (bussen mellan Bowen fram och tillbaka har åkt här också så att säga) men däremot kunde vi denna gång stanna vid Hinchinbrook Island Lookout och promenera upp till en plats där vi stod och sade "WOW" ett antal gånger. Vi konstaterade även att dinosaurierna måste ha levt där en gång i tiden. Efter detta körde jag på de mest kringelikrokigaste vägarna jag någonsin skådat. Det var kurvigt och det var brant och för mig handlade det om att fokusera på vägen, medan Heidi och Pernilla kunde njuta av utsikten vi fick då vi klättrade uppför berget med vår "Persie". Jag fick se hur vackert det var också, och det var värt klättringen då vi tillslut kom fram till Little Crystal Creek. Återigen ett vattenfall mitt ute i ingenstans, vattenhål bland gigantiska stenar som bara skapats där. Där spenderade vi eftermiddagen innan vi tog oss till Bagbal Beach, vårt boende till måndag morgon då vi vaknade med havet 50 meter ifrån oss. Vi körde sedan till Townsville där vi spenderat dagen. Strosat runt i staden som inte var så stor som vi från början trott. Vi blev stoppade av polisen då vi promenerade mot rött... Oooops! Han menade att han egentligen skulle behövt ge oss böter, men för denna gång fick vi gå. Polis polis potatisgris! Kvällen har vi spenderat i ett varuhus, i ett så kallat stort Bauhaus, men här kallas det Bunnings. Vi laddade upp våra telefoner, sedan köpte vi en varsin campingstol innan vi gick ut på parkeringen som varit vårt boende för natten. Enda platsen intill Townsville som var gratis. Har från början varit en plats för stora lastbilar att vila på innan de kör vidare, (är fortfarande det) men med tanke på alla backpackers har man även gjort denna plats till en campingspot. Det är kul hur man kan hamna varsomhelst som sagt, och vi var absolut inte ensamma, tvärtom!

Sådär, då är vi tillbaka till dagens tisdag, det är den 29 november, vi sitter på båtterminalen här i Townsville, med en morgonkaffe i handen och Magnetic Island väntar på oss. Vi hörs i december igen då vi är tillbaka på fastlandet.