Dag 6 - Similan Islands tur (Dag 3)

torsdag 10 november 2016 Lam Kaen, Phang Nga, Thailand

Jag hade ställt klockan på 07:00 fast det var frukost först kl 08:00. Snorklingen hade varit så bra vid skymningen så jag ville se om det var lika bra i gryningen. Men redan 06:45 vaknade jag av ett bankande i väggen, trodde först det var snubben som sov under mig, men det var det inte. Så jag gick upp och ut för att undersöka, det var tidvattnet som var på väg in och gjorde att båten flöt mot förtöjningsbojen som slog mot skrovet.

Stop nr 8 - Nattstopp och Gryningssnorkling - Ö nr 4 östsidan
Well, well, nu var jag uppe lika bra att hoppa i plurret och utforska. Det var en bra tur, men inte riktigt lika bra som gårdagen. Jag såg snabbt skymten av två hajar vid två tillfällen en white tip och en black tip shark. Det var det jag var på jakt efter, men de är väldigt rädda av sig, jag försökte närma mig den ena och dök ner, då bubblar luften ur snorkeln och hajen var borta snabbt som ögat.

Jag var i ett bra tag och utforskade ställena som hade givit guld igår, tyvärr utan jättestor lycka. Jag såg dock en stor moräna på djupt vatten och jag följde efter en svart vit randig orm ganska länge, jag visse försöka se den på nära håll när den kom upp för luft, men efter ett tag så kollade jag efter annat och den försvann.

Efter frukosten åkte vi in till stranden i bukten där vi hade övernattat, där fanns en liten vandring över en kort bit av ön till en strand på andra sidan. Vi såg en krabba, en höns fågel men inte mycket mer. Båten hade förflyttat sig över till denna sidan så vi simmade ut till båten.

Stopp nr 9 - Snorkling - Ö nr 7 södra sidan
Sen var det dags för det näst sista stoppet för resan då stannade till i Garden of Eden, National Geografics har tydligen gjort en långfilm just här, det var dock innan 2010 då korallerna blektes ett år och försvann en aning. Det var dock ett mycket trevligt ställe och när vi hade breefing så såg vi en sköldpadda från båten. Vi hoppade i men utan någon sköldpadds tur. Vi såg en stor moräna och väldigt många färggranna fiskar och koraller.

Stopp nr 10 - Snorkling - Ö nr 5 & 6
Sista stoppet för denna gången, de hade sänkt massa statyer här för att hedra de som överlevde tsunamin. De var dock ganska illa däran med en del förvittring och ersatta med koraller. Det var en för varje djur i den asiatiska kalendern samt en sjöjungfru. Ingen vidare snorkellycka men jag var väldigt nöjd redan. Jag såg en väldigt trevlig blå mannet som hade småfiska boende i och runt sig.

Då var det bara för båten att sätta kurs mot fastlandet och 4 timmar senare stod vi på fast mark, man kände att det svajade en aning =)

Vi bodde på samma ställe, i samma rum, vi tog ägen det enkla utvägen för middagen då vi åt på restaurangen. Det var utsökt mat så det gjorde ingen. Vi var ganska trötta efter denna otroliga utflykt så vi gick och la oss relativt tidigt.