Whitsundays + Fraser Island!

tisdag 8 november 2016 Rainbow Beach, Queensland, Australien

Hej Alla!

Nu är det dags att uppdatera här, internet har varit långsamt + att det har varit saker på gång.

Efter Townsville, åkte jag till Airlie Beach, där tog jag en 2 dagars Whitsundays tur! Whitsundays är område med stor ögrupp, finns omkring 74 öar! Åkte i en segelbåt till olika ställen där jag bl.a snorklade. Det är så vackert! Väldigt färgglada koraller, många fina fiskar samt såg flera sköldpaddor! Det vackraste av allt, är Whiteheaven beach! Stranden är väldigt vit o så len! Dock så har det duggregnat lite o det var ganska molnigt, men det ledde till att stranden var ganska tom, det var bra, guiden sa annars att det brukat va fullproppad med folk!
På kvällen såg jag delfiner o hajar runt båten! Hajarna var ungefär 1 meter långa, de är ofarliga enligt guiden, jag satt där o tittade i timmar, sp häftigt!
Att övernatta i en ganska liten segelbåt där sovrummet jag sov i var väldigt liten, kunde knappt stå utan att man höll på att slå i huvudet, sen så gungade lite, det gick bra! Blev iaf inte sjösjuk den här gången :)

Efter båtturen, tog jag nattbuss på 12 timmar till Hervey Bay, bussen var ganska tom, så hade 2 säten för mig själv, det var bra så man kunde sträcka ut benen. Jag kunde sova för det mesta, ibland så vaknade jag när chauffören ropade vart vi var. Väl i Hervey bay, stod en bil som tillhör det hostel jag skulle övernatta o blev då hämtad från stationen, det var bra för det vsr ungefär 7km ifrån!

Dagen efter åkte jag på Fraser Island tour! Fraser Island är världens största Sandö, den är ca 123km lång! Det var äventyr kan man säga! Första dagen åkte vi till olika sjöar med fina stränder o gjorde olika vandringar! Det är verkligen sand överallt så man skulle inte kunna åka med vanlig bil. Ön är även stor del täckt av skog! I skogen såg jag att under träden var det bara sand! Det var häftigt!

Dagen efter, på morgonen gjorde olika vandringar, sen på lunchtid, visade sig att bussen gick inte att köra, vi fick vänta i 5 timmar tills en annan buss skulle komma.. Det var mitt ute i ingenstans nära havet, ingen mottagning heller.. Så var det väldigt varmt.. Men men så kan det gå, hann med iaf, sista färjan till Hervey bay. Jag vart väldigt trött!

Nu är jag i Rainbow Beach, ska ta det lugnt här. Har promenerat längs stranden o hittade en vandringsled till ett ställe som heter Carlo Sandblow. Först genom leden var det skog o sedan helt plötsligt massa sand överallt! Kändes som öken, det var väldigt fint!

nu ska jag snart gå o lägga mig :)