Den thailändska kulturen

söndag 24 april 2016 Lam Kaen, Phang Nga, Thailand

Ja då var vi här igen, söndag. Den här veckan blev det 10 pass och kroppen börjar faktiskt kännas mycket starkare och uthålligare. Roligt att man börjar känna förbättring så nu hoppas vi att det fortsätter så. Denna veckan har det kommit mycket nytt folk vilket alltid är kul, det är ganska många i vår ålder nu. I övrigt så märker man dock att det går mot lågsäsong här i Thailand, det är inte lika mycket folk på stränderna. Regn-perioden börjar om några veckor så man känner att luften börjar bli allt mer fuktig och på dagarna är det riktigt varmt. Så träning och värme innebär att vi måste tänka på att dricka mycket vatten och äta ordentligt. Vår favorit restaurang heter Tik's och ligger 50 meter från campet. Där äter vi varje dag och våra favoriter är Fried Rice, Pad Thai och vårrullar. Restaurangen i sig är väldigt liten och enkel men maten är gudomlig och väldigt billigt. För en måltid betalar jag 50-100 bath vilket i svenska kronor är 10-30 kr. De har även grymt god bananapancake och olika fruktshakes. Frukost äter vi dock oftast på campets café, då blir det frukt och yoghurt eller omelett. Jag älskar verkligen det thailändska köket och önskade jag kunde göra det lika gott som dom, tröttnar aldrig på denna maten. Det enda man måste vara noga med är att säga att det inte ska vara starkt. Glömde det en dag så det blev en kanna vatten till maten och en glass efteråt. Livet här är som sagt ganska bekymmerslöst och dagens fundering är vad man ska äta till middag. Den här veckan har vi verkligen fått uppleva den thailändska kulturen på nära håll. I fredags åkte vi med 3 av tränarna och tittade på tupp fight. Vi åkte till en arena mitt ute i djungeln, kan säga att Linnéa och jag stack ut från mängden och det kändes nästan som folk tittade mer på oss än på tupparna. Det här är ett väldigt vanligt nöje i Thailand, man föder upp tupparna och tränar dem för att slåss. Innan själva fighten började höll alla på att väga och tvätta tupparna, så först efter 2 timmar började allt på riktigt. Det går som sagt ut på att tupparna ska skada/döda varandra med hjälp av två järnspikar som de fäster på baksidan av tuppens ben. Precis som i vanlig boxning så betade alla på den tupp de trodde skulle vinna, så det var ett himla liv på läktarna. Själkvart var jag medveten om hur en tupp fight går till men jag trodde inte det skulle vara så hemskt som det faktiskt var. Jag mådde bara dåligt över att sitta där så efter 2 matcher slutade jag titta. Jag är ändå glad att jag följde med för det var roligt att få prata mer med tränarna och lära mig om den thailändska kulturen. Igår blev det heldag på favorit stranden Coconut Beach och på kvällen åkte vi med två av tränarna till 3 olika thailändska barer. Vi drack ölen Chang och satt och pratade medan det spelade obegriplig thailändsk-musik. Det blev en mycket rolig kväll och jag fick veta ännu mer om Thailand. Så den här veckan kan sammanfattas som väldigt kulturell. Jag älskar att få lära mig om hur andra lever och man inser verkligen vilka olika liv man har, självklart är det mycket som jag inte alls förstår mig på eller håller med om men det är alltid kul att lära sig nya saker.