Den gamla staden vid Bitola

Albanien till Turkiet 4

söndag 10 april 2016 Thessaloníki, Makedonia Thraki, Grekland

Hej!
Vi lämnade den fina staden Ohrid, Att 90% av befolkningen där lever av turism märks. Staden är väldigt fint iordninggjord och turistvänlig, även om det just nu inte var så mycket turister. Husen här är större, mer rejäla och annorlunda i jämförelse med Albanien.
Annars är det ganska fattigt på landsbygden. Många ofärdiga byggen och här och där förfallna gamla kommunistindustrier.

Vi kom till Bitola en stad med anor. Grundades 400 år f.kr. av Filip II. Den gamla delvis utgrävda staden ligger strax utanför dagens ort. Där finns en stor amfiteater och avloppssystem som kunde ses. Tyvärr har pengarna sinat så utgrävningarna ligger nere.
Staden idag är fin. Här fanns en trevlig gågata med många caféer. Bitola kan man inte lämna utan att ha druckit kaffe, så det gjorde vi förstår. Två espresso till det facila priset av 100 dinarer, ca 15 kr. Såg även det gamla klocktornet där de använt 50 000 ägg som krossats med materialet vid renoveringen av tornet.

Fortsatte nu över till Grekland. Gränsövergången tog lite tid men inga konstigheter.
Snart var vi i Edessa en fin liten stad med vattenfall vid vårt lunchställe.

Vidare till Pella, det gamla huvudstaden i forna Makedonien. Här föddes Alexander den store. Staden är endast delvis utgrävd men här finns ett fint museum, byggt med EU pengar, där fick vi en intressant genomgång.

Tessaloniki är vår övernattningsstad och här gjorde vi en rundvandring. Först buss upp på berget och en fin utsikt över staden. Sedan gick vi ner genom smala gränder och såg de gamla men fina husen. Ner till strandpromenaden, där vi fick fri tid. Gick längs promenaden med alla söndagslediga människor. Väldigt fin och trevlig promenad. Vi åkte sedan 1 timme utanför staden till gravarna av Filip II och Alexander den IV dvs. Alexander den stores far och son. Båda mördades. Väldigt fint museum med originalsaker de hittat i gravarna! Det rådde fotoförbud i museet.

Packar nu för att lämna Grekland i morgon. Vi far längs hela norra Grekland över till Turkiet, Edirne heter staden vi skall övernatta i.