Söderut från Tirana

Albanien till Turkiet 3

fredag 8 april 2016 Ohrid, Makedonien (FYROM)

Hej!
I går lämnade vi Tirana. En stad som stadigt förändras till det bättre. Vissa av de grå husen har man målat. Flera nya byggnader finns men det finns fortfarande en del slitna hus de inte hunnit att riva. En betydligt finare stad än vi förväntat oss. Bilparken är som i Sverige, relativt ung. Ingen fick äga en bil privat under kommunismen, så när den föll blev bilägandet väldigt viktigt.
Albanien består mestadels av berg vilket bl.a. försvårar jordbruk. Det brukas i dalgångar och i terasser. På vår väg söderut såg vi en hel del åkrar då vår färd gick längs ett slättland. Det odlas mest vete och majs. Det finns även en hel del olivträd.
Vi kom till staden Berat vars historia går 2400 år tillbaka och finns med på UNESCO:s världsarvslista. Historiska hus med många fönster byggda på terrasser, därför kallas Berat för "Staden med de tusen fönster". Vi besöker också den gamla borgen omgärdad med mur och rymmer en hel liten stad med då ca 20 kyrkor uppförda på 1300-talet. Här besöker vi en bevarad kyrka, Mariakyrkan, som idag är museum med verk av den kände ikonmålaren Onufri.
Innan Makedonien gör vi ett fikastopp vid en karavanseraj i staden Estrada. Floden som går längs vår väg till Makedonien är oerhört nerskräpad. Verkar som alla sopor slängts i vattnet och skräpet fastnat i vegetationen längs kanterna.

Vid gränsen går det hyfstat smidigt, utan mutor, om nu inte två flaskor vatten anses som muta... Vi kör längs den stora sjön Ohrid, 288 m djup och orten med samma namn. Där ligger vårt hotell.
Gamla Ohrid, 3000 år på nacken är en av de äldsta städerna på hela Balkan, kallades för Balkans Jerusalem då det sägs ha funnits 365 kyrkor här. I denna gamla stadsdel gick vi runt och tittade på bl.a. Papperstillverkning enligt gammal tradition och en kopia av Gutenbergstryckeri. Upp till borgen där vi hade fantastisk utsikt. Åter nere i staden tittade vi på den urgamla Platanen från 1100-talet som dessvärre delvis fallit ihop men är känd i hela Balkan (?). Ett kloster/kyrka vid södra delen av sjön med idag 1 (!) munk besökte vi. Dessa gamla kyrkor som fortfarande finns kvar, har väldigt fina målningar som man försökt restaurera efter turkarnas idoghet att förstöra dem med att måla allt vitt eller rasera dem.
Nu har vi ätit på en typisk Makedonsk restaurang med levande musik. Riktigt gott och trevligt.

Vi far vidare mot Bitola för sedan ta oss över till Grekland i morgon.