Thailand - Phuket, Koh Lanta, Phi Phi Island

lördag 2 april 2016 Phuket, Phuket, Thailand

Nu har vi varit i Thailand i två veckor och vi har hunnit med en hel del och det har hänt väldigt mycket. Vi tog oss till Kuala Lumpurs flygplats med god marginal och inväntade flyget. Då det inte fanns mycket att välja på i matväg ute vid vår gate så bestämde vi oss för att handla choklad. Vi gick in i chokladbutiken och började titta efter vad vi ville köpa. Efter några minuter hör jag hur något rasar i golvet med en smäll och när jag vänder mig om ser jag Ebba stå framför hyllan där hon rivit ner Toblerone-förpackningen som har knäckts på mitten. Butiksbiträdet tittade lite snett på Ebba men sa ingenting. Strax där efter är det min tur då jag tar tag i en påse Smartis utan att se att det är hål i påsen, vilket resulterar i att alla chokladknapparna hamnar över hela golvet och nu är det jag som får en irriterad blick på mig. Därefter tar vi snabbt vad vi ska ha och lämnar butiken i ett gapskratt. Resan gick bra och vi landade i Phuket efter en kort flygning. Vi satte oss sedan i en stor taxi tillsammans med 8 andra personer. En efter en släpptes alla av och vi var självklart kvar sist, chauffören kunde ingen engelska och efter att ha irrat runt i 2 extra timmar hittade vi tillslut fram till vår hotell. Totalt tog det över 4 timmar för oss med taxi när det egentligen skulle tagit 1 och en halv. Vi tillbringade 4 dagar i Kata och njöt av både Kata Beach och Kata Noi Beach. Vi åkte även in till Patong en kväll men vi blev inte speciellt imponerade. 21 mars tog vi färjan mot Koh Lanta där vi spenderade 4 dagar, här blev det mycket pool-badande och bok läsande. Har läst Malala boken som jag fick i födelsedagspresent och imponerades verkligen av den tjejen! Vi passade även på att unna våra slitna backpacker-ryggar lite thai massage. Vi gick där ifrån nöjda och mörbultade men det var helt klart välbehövligt. Nästa båtresa gick mot Phi Phi Island, en liten men väldigt mysig ö helt utan trafik. Här njöt vi av fantastiska stränder och även en båttur där vi fick se apor, snorkla, bada i en lagun och bada på Maya ( The Beach) Bay. På hotellet fick vi dagligen besök av otäcka kryp men vi hanterade situationer bra och kunde somna om natten. Efter 4 dagar åkte vi tillbaka Kata och samma hotell för att spendera våra sista dagar tillsammans, eftersom Ebba bestämt sig för att åka hem tidigare än mig. Vi har pratat om detta ett tag och båda gör precis som vi vill, vilket vi tycker känns bra. Jag känner mig inte färdig med resandet ännu och vill njuta ett tag till medan Ebba känner sig klar för den här gången. Det klockrena i hela situationer är att min kompis Linnea Olsson hemifrån också är på resande fot och kom till Thailand dagen innan Ebba skulle åka, vilket blev helt perfekt. Under våra sista dagar har vi pratat om allt vi har varit med om, hur perfekta vi har varit för varandra, hur roligt vi har haft och hur många minnen vi har skapat. Jag kan verkligen inte tänka mig hur den här resan skulle sett ut om jag inte hade haft Ebba. Hon är en fantastisk person som är omtänksam, rolig, peppande och pålitlig. Vi har verkligen kompletterar varandra och lyft fram det bästa av oss. Vi har 7 oförglömliga månader bakom oss och fler resor lär det bli. Jag passade även på att fira henne då vi inte är tillsammans på henne riktiga födelsedag. Det blev sång tillsammans med hennes bror Oscar i telefonen och en gottepåse med snacks. På dagarna solade och badade vi mest, trots att det var extrema vågor så njöt vi ändå. När Ebbas sista dag var kommen kändes det overkligt och man kunde inte riktigt förstå att det nu var dags. Vi kramade om varandra en sista gång innan hon åkte iväg i taxin. Jag är verkligen glad att jag hade Linnea hos mig då det hade varit så mycket värre att bli lämnad helt själv. Vi har mest hängt på stranden och pratat ikapp allt som har hänt sen sist vi sågs. Det känns så sjukt att vi två nu sitter här tillsammans i Thailand men vi ser fram emot hur kul vi kommer ha. Nu har vi njutit av stranden och havet här några dagar och imorgon åker vi mot Khao Lak där vi ska bo på ett camp för thaiboxning där Linnea ska träna och jag ska köra ett eget träningsläger. Det känns som jag nu börjar en helt ny resa och det ska bli så kul. Vi får se hur länge vi blir kvar där och tiden för utvisa vad som händer sen.