Härliga Vilnius

måndag 1 februari 2016 Vilnius, Vilnius län, Litauen

Det är bara 3 år sen vi var i Vilnius senast och så stor är inte staden att det finns jättemycket nytt att upptäcka. Vilket gett oss några sköna dagar att bara gå omkring och se vad vi redan sett, ta det lugnt, och njuta av tillvaron. Det enda nya var att vi gick upp på kullen bakom vårt hotell, där det finns en liten borg (?) och där man ser hela Vilnius nedanför en.

Så inget dag för dag den här gången utan som stöd för våra minnen kommer här lite ostrukturerat i punktform.

# Vi flög via Stockholm dit och via Köpenhamn hem. Taxi från flygplatsen till vårt hotell kostade 21 euro. Exakt samma pris (med taxameter) tillbaka till flygplatsen.

# Vi bodde 4 nätter på Shakespeare Boutique Hotel i Old Town. Bokat ett dubbelrum men där luktade det satan så illa efter en renovering av badrummet så vi fick en svit. Tack och bock. Urtjusigt. Hotelrummen hade inga nummer utan namn som Thomas Hardy, Winston Churchill och Elisabethan. I det sistnämnda bodde i. Ingen frukostbuffé utan en meny att välja mellan. Kändes superlyxigt.

# På torsdagen var vi på operan och såg Tristan och Isolde som balett. Men för ovanlighetens skull sjöngs det opera också emellanåt. Smart, gjorde upplevelsen bättre. 12 euro per biljett, och då satt vi på parkett.

# Ställen där vi åt, i tur och ordning:

Aline Leičiai (middag på torsdagkvällen),

Amantininku (varsin borsjtj till lunch),

innan baletten blev det några dumplings på en kinakrog vi inte kommer ihåg namnet på, men den var fräsch och billig och ligger på Sv. Mykolo Gatve

Fort Dvaras efter baletten (potatispannkaka med lax och röd stenbitsrom,

Snekutis på Sv. Stepono Gatve (borsjtj igen till lunch - här makalöst god),

Amantininku (Chicken Kiev respektive currykyckling till middag och en flaska Pinot noir att skölja ner det med),

Snekutis i Uzupis-området (Cepelinai - googla det hellre än beställ det - till lunch),

Prie Angelo (varsin kötträtt till middag på Ewas födelsedag)

# Dessutom besöktes Bambalyne för att dels köpa med öl hem och dels dricka samma dryck samt litauiskt sött vin till Ewa (hade hon vetat det hade det nog blivit något annat). Ligger i en källare byggd någon fng för väldigt många hundra år sedan.

# Dessutom besöktes Spunka som ligger nästdörrs med Prie Angelo och som är ett häftigt och litet, väldigt litet, hak med mycket folk.

# Dessutom besöktes Fort Dvaras en gång till bara för att ta varsitt glas rött bara för att det var så gott där.

# Dessutom besöktes hotellbaren första kvällen, där vi satt djupt nedsjunkna i varsin fåtölj och hade det gott. Fin miljö, men lite dyrt och sådär viskande stämning som det lätt kan bli på finare ställen.

# Dessutom fikade vi förstås på några olika ställen

# Ewa blev väldigt gratulerad på sin dag, i lördags, via sms, telefonsamtal och Facebook.

# En dag regn, resten uppehåll men grått.

# Vi har aldrig problem att hitta tid att ligga på rummet och läsa efter rätt många timmar utomhus. Inte heller denna gången.

# Vilnius är överlag väldigt, väldigt billigt. Vilnius gamla delar är mycket fina och lätta att gå omkring i. Vilnius lite nyare delar kanske inte är fullt lika fina men där finns ändå en viss charm i det, även om vi inte såg så mycket av just de nyare delarna. Sammantaget, åk hit. Bo bra, bo fint, bo förhållandevis billigt. Och njut av alla restauranger och barer och kaféer.

# Om allt går som det skall, så går nästa resa till Jamaica.