På väg genombergen

Marocko 4

torsdag 31 december 2015 Essaouira, Marrakech-Tensift-Al Haouz, Marocko

Hej!
Hoppas er jul varit fin. Vi har nu åter wifi efter några dagar helt utan.

Från Azrou åkte vi till Mellanatlas bergen, väldigt fint. Vi fick åka egen minibuss då den lokala bussens chaufför sålt två av våra förbokade platser och bussen nu var full. Vi stannade till i Ifran en stad som liknade en europeisk stad! Det var fransmännen som byggde den och kungen här bestämt att detta skulle förbli en fin och ren(!) stad. Här fanns bl.a. hotel Chamonix.
Kom till Azrou på julafton. Här är denna dag ledig då Muhammeds födelse firas.
En lång dags färd till Sahara blev det sedan. Fantastiska vyer som ändrades med bergen Mellan atlas och Höga altas. Städer och byar omväxlade med raka och bra vägar med skog eller ökenliknande mark. Kom till en fantastisk dal med canyonliknande klippor. Bussen gjorde två längre stopp, under det första köpte vi färskmalet kött som grillades med lök o tomat o las i bröd. Väldigt gott.
Sista biten fick vi byta minibuss. Kom till Sahara, ja vårt hotell heter så. Med det ligger precis vid kanten av öknen. Tog en promenad till byn där vi såg en skola för kvinnor som aldrig gått i skolan. Där får de lära sig arabiska, läsa o skriva. Sy och göra kläder. Barnen togs omhand och fick också undervisning beroende på ålder.
Så skulle vi ut i öknen. Dit tog vi oss på kameler, red ca 1,5 timme rätt ut till en camp där vi åt på kvällen och låg vi över natt. Vi valde att bo i tält, några hade tänkt sova under himmelen, men de kom in i tältet också. Natten är kylig här.
Fin soluppgång över sanddynerna sedan återfärd med kamelerna till hotellet, där våra stora väskor fanns. Dusch och frukost så iväg igen med liten buss. Stannade vid en massa sandhögar som en gång varit hål ner till en vattenkanaler, tyvärr numera uttorkad. Vi kunde gå ner och titta och gå lite i en av dessa kanaler. Kom till en fin ravin, en dal vi promenerade längs med, en bit. Vi fortsatte västerut och upp på Höga Atlasbergen tills vi kom till Skoura där det finns ett flertal Kasbah (fort, palats) som idag drivs som familjeägda hotell. I en av dem sov vi en natt.
Fortsatt högre upp i bergen till några familjer vi skall bo hos några dagar. Innan vi kom dit besökte vi en gammal, övergiven stad Ait Ben Haddou. Den låg på en bergskulle med ett typiskt förrådshus högst upp. Byn skyddas av Unesco och bebos av några enstaka som lever som det såg ut förr t.ex. utan el. Här fanns förstås en massa försäljare som alltid där det finns gott om turister. Nu bar det vidare uppåt Höga atlas. De allra sista km fick vi gå upp till 1900 möh. Några hyrde åsnor att rida upp på. Bagaget gick med bil. Av alla oss 11 bodde 4 hos familj. Övriga hyrde in sig på ett mysigt hotell som fanns här förutom ett vandrarhem. De var rädda för kylan i kombination med förkylningar.
Sune o jag bodde hos en familj på 9 personer. Mannen med fru och tre barn 6, 4 och 1 år gamla. Hans föräldrar som var 55 o 60 år samt två av mannens systrar, 15 o 20 år gamla. De kunde lite franska o vi mindre så det blev svårt att kommunicera men det gick lite i alla fall. Det blev mycket med barnen. Vi var med yngsta systern på en runda då hon skar vissnade växtdelar till djurfoder, en liten säck som skulle räcka till ca 10 får o getter samt en åsna. Vatten fanns och de hade varmvattenberedare till en kran annars inga tvättmöjligheter. Ståtoaletter fanns. Ingen uppvärmning men kökets gasspis gav en del värme. Huset var ganska stort och sparsamt möblerat. Vi besökte även byskolan där barnen går från 6 år till 12 år. Flickorna hade gått i skolan. 15 åringen i 6 år ungefär motsvarande grundskola. Den äldre gick bara 3 år sedan slutade hon, lärarna var inte bra... Nu väntar båda på att bli gifta! Efter 20 årsåldern ligger man illa till, dvs. börjar bli för gammal. Det är ett hårt liv i dessa berg. Lotterna de odlar på är inte stora och klimatet kallt. Det var is i bäckarna när vi gick på vår fm promenad. Tyvärr fick vi inte ta foto på flickor, damer i huset. Nu har vi sagt adjö som var med tårar hos farmodern och rest vidare.
Efter vår vandring ner till vägen där minibuss väntade for vi på dålig väg en bit upp i Höga atlas. Kom till en nybyggd väg och som höll på att byggas över högsta toppen på 2260 möh. Fantastiska vyer, vackert. Vägen till Essaouira från Marrakech var ganska trist platt och med stora arealer där säd odlades. Fast nu är det så torrt så inget växer, de är helt beroende av regn, regn har inte kommit på väldigt länge. Här växer arganträdet som är släkt med olivträdet men ger en nöt istället. Den pressar de olja ur och genom olika processer används det till olika kosmetiska varor eller som fin olja till mat, då rostas nöten först. Arganträdet växer bara i denna del av Marocko samt i Mexiko. Intressant att se hur de får fram oljan. Detta sköts numera av kvinnokooperativ.
Här i Essaouira är vi tre nätter och har två hela dagar. Idag har vi sett hästuppvisning på stranden. Det är betydligt varmare här än uppe i bergen. Ikväll är det nyårsafton, vi sitter nog på terassen här på vårt hotell och byter år.