Där floden flyter fram

fredag 4 september 2015 Vicksburg, Mississippi, USA

Från Texarkana körde vi vidare mot Memphis. Stannade i Bill Clintons hoods Little Rock, Arkansas där vi åt en ljuvlig lunch på ett ekologiskt café. Mums!  Det var riktigt skönt att ha gjort en stor del av körningen direkt. Vi anlände Memphis runt 13, checkade in ich hängde vid poolen med några öl innan det var dags att dra ner på stan. En god vän i SF hade tipsat om ett middagshak ute i de mindre turistiga delarna dit vi åkte och åt pulled pork a la original. Efter detta drog vi till Beale street som vi sett så fram emot. Getpuben som varit något av ett Shangri la levererade förvisso getter men inte den stämning vi var ute efter. Beale street är som Kos, Alanya etc. Vi fick fullkomlig panik och drog genast vidare.

Efter återhämtning från ångest hittade vi en vinbar där vi hängde med personalen, pratade integration och klassfrågor och drack massa vin. Efter stängning var planen att gå hem, men jag hamnade på en cigarrbar och Maja i hotellreceptionen. När nästa dag började forma sig ramlade vi i säng med nya mål - vi lämnar Tennessee och drar vidare i rödaste rappet så vi kanske kan klämma in ytterligare en stat i planeringen. Sagt och gjort, när vi vaknade packade vi ihop och åkte vidare mot Mississippi.

Nu befinner vi oss i Vicksburg där minnet från forna bomullsplantager och främst inbördeskriget dominerar. Vi har ätit en underbar middag, hängt på en bar som såg ut och fungerade som en ungdomsgård i Malå. Imorgon väntar utflykt till ett flertal parker, kyrkogårdar och minnesmärken från historiens USA. Sen drar vi vidare mot Louisiana.