Resdagboken
Spåren(ar) eller Spår-renar om man så vill
Spåren(ar) eller Spår-renar om man så vill

Upp, upp, upp - norrut alltså

onsdag 15 juli 2015 Gällivare, Norrbottens län, Sverige
  • 562 Visningar
  • 0 Kommentarer
Rapportera

Spåren(ar)
Kunde inte låta bli att ordvitsa lite. Vid minst två tillfällen idag har vi haft renar på spåren.

Dagen började i Östersund med medhavd frukost till tåget som idag med två vagnar/bussar lämnade Östersund C strax före kl 7. Slutsatser om Östersund:
1. Mer kuperat än Gävle
2. Likadana bussar som i Gävle
3. Sommaren kommer senare än i Gävle (syrenerna blommade)
4. Det finns nog mkt mer att göra och se i detta område så spara gärna en dag till att utforska Östersund istället för att åka vidare efter bara några timmars sömn.

Det sista kan vara särskilt viktigt om man planerar att ta sig hela vägen från Östersund till Gällivare på samma dag – 746 km på knappt 15 timmar. Det har varit en lång dags sittande. Järnvägsljuden har dessutom en sövande effekt, så även om man läser eller tittar på utsikten blir man lite smått trött och slumrar mellan varven. En ytterligare rekommendation kan därför vara att faktiskt stanna någonstans längs vägen och göra resan på två dagar istället för en dag.

Platser vi har passerat eller stannat vid idag: Jamtli, Lit, Häggenås, Norderåsen, Munkflohögen, Jämtlands Sikås, Hallviken, Ulriksfors, Lövberga, Hoting, Dorotea, Meselefors, Vilhelmina, Vojmån, Storuman, Sandsjönäs, Blattnicksele, Sorsele, Buresjön, Slagnäs, Renviken, Avaviken, Arvidsjaur, Moskosel, Piteälvsbron, Varjisträsk, Kåbdalis, Kitajaur, Polcirkeln, Jokkmokk, Vaikijaur, Porjus, Avvakajjo och slutstation Gällivare.

En andra frukost bestående av tunnbrödstut i Jämtlands Sikås, medan lunchen (tapastallrik) intogs i utkanten av Vilhelmina. Restaurangen har vunnit SM i mathantverk åtminstone fyra gånger. Laxen var fantastiskt god.
Middagen avnjöts i Vaikijaur och jag har lärt mig att jaur betyder sjö. Solen sken även här.

Vi har passerat flera älvar: Vindelälven, Piteälven (där vi åkte på en av Inlandsbanans två kombinerade bil- och järnvägsbroar), Stora Lule älv.

I Sorsele mötte vi det södergående tåget.
I Buddnakk passerade vi Sveriges (och kanske världens) minsta stationshus.
Många föryngringsavverkningar har vi också passerat, bilden visar en återplanterad sådan.
Dagen bjöd på Inlandsbanans enda tunnel, 50 m lång, alldeles innan vi ankom till Jokkmokk.

Jag har även läst ut resans första bok.

Strax innan Gällivare såg vi även lite snö på några av topparna.

En av mina medresenärer under dagens första halva var en cool australiensisk kvinna som planerade att vandra uppe i norr, sedan åka till några vänner i Frankrike, sedan åka tåg i Schweiz, sedan vandra en del av Santiago de Compostela. Hon såg ut att vara pensionär. Hennes resa till Europa (5 månader) var för att hålla sig borta medan hennes hus renoveras.

Under dagen har jag fascinerats av kombinationen välplanerade stopplatser (trappor) och lokförarens skicklighet. Det är inte några stora marginaler (se exempel från Polcirkeln och Vaikijaur).

Strax före kl 19 passerade vi polcirkeln och stannade för ett obligatoriskt foto. Vita stenar markerar var polcirkeln går så att man kan vara helt säker.

Dagens ”WOW” var Stora Lule Älv och Porjus kraftstation. Vilka enorma mängder vatten. Solsken på det med lite solnedgångsfeeling i färgerna.

Framme i Gällivare möttes vi av musik och en aktiv turistbyrå som delade ut kartor och reklam. Jag fick skjuts upp till Dundret och mitt hotell för de kommande två dagarna. Här är det mera moderna skidstjärnor som hyllas, t.ex. i form av ”Hellnerstadion”. Utsikten från hotellet är fin, och jag är då inte i närheten av t.ex. Fjällstugan på över 700 meters höjd.

Frida Egerlid
Senast aktiv - från Ciudad Darío, Matagalpa, Nicaragua
subscribe

Få uppdateringar via e-post

Ange ditt namn och e-postadress för att få ett mail när medlemmarna du följer uppdaterar sin resa.

Close

Logga in med Facebook

Glömt ditt lösenord? Bli medlem
Close

Bli medlem