Nolsoya hamn

Nolsoya till Klaksvik

torsdag 25 juni 2015 Klaksvík, Northern Isles, Färöarna

23/6 Solen skiner. Det är +10 grader. En lätt vind på 4-5 m/s. En kort resa över Nolsoyarfjordur till Nolsoy. In i lilla hamnen och lägger oss vid en ponton. Härlig liten by med färgglada hus och fantastiska gröna kullar runt om oss. Nerfarten till hamnen går genom en portal som är en valkäke.
Barnen badar i viken, en del iförda våtdräkt. Själva promenerar vi i tjocka jackor,överdragsbyxor,mössa och vantar. Promenad upp på kullarna,ser hur tidvattnet far fram i fjorden. Nu är vi igång igen med hummersoppa och kokt hälleflundra till middag. Nattedags, trodde jag, mitt i tandborstningen bankar det på fördäck. Sture hade hoppat iland för att prata med fiskarena som kom in och så kommer han tillbaks med en torsk på 5 kg. Den nackas och läggs i spannen för morgondagens middag.
24/6 NO 4 m/s +10 grader. Solen skiner, vi ser blå himmel. Kör ut i fjorden och har strömmen med oss.Ser de härliga höga gröna fjällen. Lite snö på några toppar. Möter Dannebrogen utanför Torshavns inlopp. In i sundet mellan Eysturoy och Bordoy. Här är fjällen 600 m höga på båda sidor. Rundar och går in i Klaksvik. Här är vi omslutna av höga fjäll. Många nyfikna kommer nerkörande för att titta på oss. Gottar oss med Aberdeen Angus biff och potatis-gratäng. Torsken får ligga till sig en dag.