Rundar Sumburg Head i gott väder

Mot Färöarna

måndag 22 juni 2015 Torshamn, Streymoy, Färöarna

Midsommarafton. Den firar vi som sig bör med färskpotatis, sill & nubbe. Och goa jordgubbar till efterrätt. Sen blir det hummer. Njuter en fin kväll med sol, temperaturen ute håller sig runt de 12. Är åtminnstone +. Midsommardagen ägnar vi oss åt bunkring och planering. Ser att det kan bli segling till Färöarna på måndag morgon. Sagt och gjort, vi packar ihop och ger oss iväg. Ner i Mousa sound och rundar Sumburg Head. Lite ström emot och ganska livligt i vattnet. Det blir sen kväll innan vi knoppar in i Skeld. Söndag 21/6 kl 5.45 Oj, nu är vi taggade för översegling till Färöarna. Vinden är SO 9-12 m/s, +7 grader. Skumpig motorfärd i 2 timmar. Sätter stor & genua. Får en härlig segling i de stora atlantvågorna. Ömsom sol, ömsom duggregn. Gör mellan 7-9 knop hela tiden. Underbart.Äter en god Cullenskink till lunch. Det är gott att ha sällskap på långa seglingar. Vi turas om med vakthållning, sover gott och äter god pasta
bolognese. Spanar efter val. Ser några fenor och ryggarna på några Vikvalar. Det är en häftig känsla. Närmar oss Färöarna i dis. Framme i Torshavn kl 9. Vi har seglat i 23 tim och gått för motor i 4. Distans 213 nM. Hittar en fin plats längst in i hamnen. Solen skiner och det duggregnar. Vi pustar ut och äter en go' frukost i sittbrunnen.