En tung avslutning

fredag 20 februari 2015 Kuala Lumpur, Federal Territory of Kuala Lumpur, Malaysia

Detta inlägg bör nog inte läsas om du är allt för äckelmagad eller tänker äta just nu...

Avslutningskvällen i Sihanoukville blev inte helt enligt planerna... Tänkte jag skulle ta det ganska lugnt och äta något gott sista kvällen och det funkade ju ganska bra. Tog en tapas-meny på en spansk-inspererad restaurang och drack en flaska vin, bra vin och välsmakande mat, avslutade sedan med några drinkar i hotellbaren och hade på det hela en riktigt trevlig kväll, gick väl och la mej vid ett-tiden eftersom jag skulle upp halvtidigt och åka buss...
Föga anade jag att jag skulle vakna tre timar senare och köra buss istället...

Något på tapas-menyn gjorde sej inte riktigt bra i min mage och kom ut först ena vägen och sedan andra och så fortsatte det resten av natten :((
Vid halv nio på morgonen fick jag då försöka korka igen systemet och lämna hotellet eftersom min buss till Phnom Penh skulle avgå klockan nio, inte så sugen på det just då... stapplade bort till upphämtningsplatsen och satt där och kallsvettades och kved, naturligtvis som extra bonus på ångesten kom inte bussen i tid, vilket inte är ovanligt men just då känndes det som undergången... en halvtimma försenad började vi så på den 4,5 timma långa resan till Phnom Penh, kan inte påstå att jag rörde många muskler under den tiden... satt mest och försökte hålla det lilla vatten jag druckit inom kroppen istället för utanför...

Väl framme vad det snabbt in i en Tuk-tuk och iväg till hotellet, resterande dagen spenderade jag på hotellrummet.

Dagen efter var det lite bättre så kunde få i mej lite mat och dricka i alla fall. Fram på eftermiddagen checkade Nicke, Lotta, Martin och Lina med barn in på hotellet så vi möttes upp i restaurangen/baren och åt lunch tillsammans, kul att träffa dom :)) Fick ta en liten vila efter mat men senare så åkte vi pojkar ner på stan och tog oss ett par kalla, tyvärr var inte min mage helt kompis med tillvaron så det blev en rätt kortvarig vistelse (på stan, drickan behöll jag).

På förmiddagen dagen efter detta åkte jag, Lotta och Lina och besökte Killing Fields strax utanför stan, även om jag nu mådde bättre efter mag-insidenten gjorde inte Killing Fields humöret bättre...

För er som inte riktigt vet vad Killing Fields är så kan jag informera att under Röda Khmerernas nästan fyra år vid makten, mellan 75 - 79, så avrättade dom ca 3 miljoner av sin egen befolkning i ett försök att skapa ett mönsterland i enlighet med den kommunistiska andan, det gick inte så bra...
I vilket fall så var det hit och till liknande platser som folk fördes efter tortyr, fängsling eller bara av slump för att avrättas och slängas i massgravar. Avrättningsmetoden bestod av det som fanns att tillgå; yxor, hackor, spadar, påkar, kedjor, ja allt utom kulor för det var för dyrt att slösa på ovärdiga djur som dessa. När man väl klubbat ihjäl dagens skörd slängdes liken i en massgrav och täcktes med diverse gifter för att det inte skulle börja lukta för mycket och för att ta död på dom som kanske inte dog i första vändan. Spädbarn tog man helt sonika i benet och dängde skallen i en trädstam så var det jobbet utfört med en sanslös grymhet och hänsyslöshet.

Det som finns kvar idag att se, är inte så mycket, eftersom det hela utfördes i enkla skjul, men hålen efter massgravarna finns där och en del av alla de kroppar man har hittat finns kvar som ett monument bestående av sorterade kranier, lårben, skenben och andra större ben, vissa har nog sett fotona på detta någon gång... allt samlat i en tempelbyggnad som man kan gå och titta på och visa sin vördnad.
Eftersom det som sagt inte finns så mycket kvar annars att titta på har man gjort en audio-tur som man får gå och lyssna på och höra hela historien och lära sej vad som skett där, väldigt bra men tidvis jobbig...

Efter dödsfälten åkte vi "baklänges", dvs vi åkte till fängelset där många av dom som blivit avrättade kom ifrån.
Även denna upplevelse var karg men hemsk, det finns inte så mycket information där, utan guide, men bara att se de gamla korniga foton som fanns där och få känna in atmosfären är ganska tillräckligt.
Fick ta och vila lite när jag kom tillbaka till hotellet igen... man är inte helt stark alltid...
Nåväl, det var kul att se Varbergarna i alla fall och det var ju ett stort plus i misären i alla fall :)))

Jodå, Tommy, du har helt rätt, jag var ju tvungen att besöka Coco shack och se vad det var för ett ställe, så det var där jag såg att dom hade pyttipanna, vågade mej inte på att beställa den, men med facit i hand kanske den funkat bättre än tapas...

Tyvärr, KIS, men jag missade hunden med spannen och den gamla tanten, kan bero på att jag aldrig tog mej till den stranden... träffade på presidentens frus, kusins, grannes frisörs favorit Tuktuk-förare i Phnom Penh dock, kan det smälla lika högt? ;))

Är nu på väg mot norden igen, återkommer med ett litet avslutande inlägg och förhoppningsvis mer bilder :)))