Port Douglas

måndag 22 december 2014 Port Douglas, Queensland, Australien

Vi blev avsläppta utanför vårt hostel i Port Douglas någon gång runt tre fyra på eftermiddagen. Trotts detta hittade vi först inte vart vi skulle gå in. Ingången till själva hostlet låg i en liten gränd bredvid en stor restaurang/bar som drevs av samma person som också ägde hostlet. Att ingången var ”undangömd”, att receptionen/disken där man skulle checka in var obemannad samt att själva hostlet (framförallt köket) var smutsigt och stökigt gjorde att första intrycket var allt annat än bra. Lyckligtvis fick vi ett 4-bäddars rum för oss själva vilket gjorde oss på lite bättre humör.

Efter att ha lämnat våra saker tog vi en promenad längs huvudgatan för att sedan gå och äta middag på en mysig restaurang som vi hittade. Där spenderade vi några timmar innan vi gick tillbaka till hostlet och slappade, kollade igenom och rensade foton samt spelade lite kort.

Dagen därpå försökte vi hitta något vi kunde göra som inte kostade allt för mycket men allt vi blev rekommenderade var att antingen ta en båt till Barriärrevet (något vi ju redan gjort i Cairns) eller besöka deras ”kända” marknad. Eftersom marknaden var gratis blev det därför den vi beslutade oss för att besöka. Det var absolut mysigt att gå runt och titta i de olika stånden men då det var varmare än någonsin var vi båda helt slut efter endast någon timme.

Efter en stunds vila bestämde vi oss för att trotsa värmen och ta en promenad till Port Douglas utsiktsplats. Trotts att denna inte låg så väldigt långt bort var det riktigt jobbigt att gå upp för de långa backarna som snirklade sig upp för berget. Jag minns att de långa, branta backarna påminde mig en hel del om backarna i San Fransisco…

Då det bara blev varmare och varmare ju längre dagen gick spenderade vi eftermiddagen på stranden. I och med att det var så himla varmt var vattnet dock inte ens svalkande utan snarare ljummet… Det var hur som helst riktigt härligt att bada i havet igen då vi inte gjort det på några veckor.

Runt sex på kvällen blev vi upplockade utanför hostlet och åkte tillbaka till Cairns. Glada över att komma tillbaka till ett rent och fräscht hostel spenderade vi kvällen med att laga mat i det allmänna köket och bara mysa.