Till minnet av en fallen kamrat.

fredag 23 januari 2015 Melbourne, Victoria, Australien

Efter en lyckad dag med många djur så testade jag lyckan en gång till... denna gången åkte jag med en minibuss ca 3 timmar ut på landet och gjorde en båt-tur på en av Borneos största floder, förhoppningen var att få se pygme-elefanter men där slutade lyckan:((
Båt-turen i sej var trevlig, det var jag, ett par från Schweiz, ett par från Italien och en grek-sydafrikan som bodde i Sverige sen 7 år tillbaka, vilken blandning, men det passade bra eftersom paren pratade italienska med varandra så pratade vi svenska mellan oss :))
Fick i alla fall se orangutaner, näsapor, makaker och en liten, typ 15 cm, krokodil. Det är alltid kul att se hur snabbt folk tar upp sina fingrar ur vattnet när dom inser att det kan finnas större saker som lurar in djupet....

Insåg också att regnskogen börjar försvinna allt mer... förutom det naturreservatet runt floden och det naturreservat som jag besökte dagen innan så ser man bara palm-plantage så långt ögat kan se... tråkigt men sant :(

Dagen efter detta flög jag vidare till Brunei, hade planerat att stanna där ett par dagar men det blev 3 timmar på flygplatsen eftersom jag fortsatte direkt till Melbourne därifrån. Flög sent på kvällen och landade 6 på morgonen lokal tid, så man har fått döda många timmar nu i väntan på att få checka in på nästa hotell.

Melbourne väcker också många minnen, det var ju ett tag sen senast...

I December 1999 åkte jag på min första stora resa själv. Jag började i Vietnam och kuska runt där i tre veckor sen åkte jag vidare till Thailand, tanken var att leta reda på några andra varbergare, som också skulle vara där, så jag kunde fira millenieskiftet tillsammans med dom, det lyckades jag inte med, och kanske lite turligt, med tanke på att deras firande inte blev så glatt då en av dom dog där några dagar innan :((
Vilket jag var helt ovetande om och fick reda på mycket senare...
Efter ett par veckor i Thailand var det så dags att åka till Australien och möta upp en annan kompis, Markus Olofsson. Även detta möte fick sina förhinder då vi inte lyckades hitta varandra i Sydney första dagen men dag två gav bättre utdelning!! Planen var att vi skulle stanna några dagar i Sydney och sedan fortsätta till Melbourne för att titta på just Australian Open, vilket vi gjorde, så nu är cirkeln sluten!

Tyvärr var det inte många av er som lärde känna eller vet riktigt vem Markus är, men faktum är att han var en fantastisk människa och vän, en sån som kan liva upp en dålig dag och se ljust på det mesta, tyvärr dog han bara ett par år senare i cancer:(((( Du är saknad!!!
Det är med både glädje och sorg som jag sitter här idag femton år senare.

Så till alla er som läser detta nu, till minne av våra nära och kära som inte finns med oss idag, sänd dem en tanke men tänk även på att ta tillvara den tiden vi har, ring den där personen du tänkt ringa länge nu... gör något annorlunda, åk till en annan stad och ta en fika eller åk skridskor eller vad som helst! Gör något annat än att bara sitta hemma idag, lev lite extra som en tribun till dem som inte kan detta längre!
Alla måste inte åka till andra sidan jorden men något litet extra kan man alltid krydda tillvaron med:))

Ha en förjävla bra dag, ta vara på varandra och le mot världen så kanske den inte ser så trist ut!!!!