Cairns dag 2 - Snorkling vid Great Barrier Reef

lördag 20 december 2014 Cairns, Queensland, Australien

Andra dagen i Cairns hade vi en båttur ut till Barriär revet med snorkling inbokad. Turen började med att vi fick ”förmiddagsfika” och en säkerhetsgenomgång av personlen. Efter det var det bara att vänta på att vi skulle komma ut till revet. Vi passade då på att utnyttja det stora soldäcket som fanns i fören av båten och bara njöt av solen i någon timme. Väl framme vid den första dyk-/snorkelplatsen var det bara att ta på sig snorkelutrustningen och hoppa i vattnet. Vi hade den enorma turen att vi redan efter bara några minuter i vattnet fick syn på en stor sköldpadda som kom simmande. Så häftigt att se den i vattnet, bara någon meter ifrån oss! Vi simmade runt med den i flera minuter innan den slutligen lämnade området vi snorklade i. Denna gången var korallrevet vackrare och mer fascinerande att titta på än när vi snorklade vid Whitsundays. Färgerna och formerna varierade mer och det var bara vackrare överlag. Precis som vid Whitsundays fanns det även här massor med olika fiskar i alla möjliga färger, former och storlekar. Jag minns att en av de sakerna jag tyckte var häftigast var att de inte var rädda alls för oss utan att de verkligen simmade precis framför ögonen på en.

Efter nästan en timmes snorkling blev vi uppkallade på båten igen för att åka vidare till nästa plats. Under båtturen bjöds det då på en fantastisk god buffélunch som smakade extra gott efter en dryg timmes simmande.

När vi kommit fram till den andra snorkelplatsen var både jag och Selina ivriga att få hoppa i vattnet igen. Killarna som jobbade på båten såg att vi ville i vattnet men tyckte att Selina tvekade lite för mycket så de puttade i henne. I vanliga fall hade inte det varit så farligt, om det inte hade varit för en väldigt stor fisk som simmade precis där hon landade. Selina mer eller mindre flög upp över ytan igen och utbrast i panik ”det är en aaaaaasstor fisk därnere”. Jag skrattade bara åt henne, dels för att paniken i hennes blick och hennes ansiktsuttryck var extremt roligt men också för att jag tänkte ”så stor kan den ju inte vara”. Jag hoppade därför i efter henne för att kolla och snacka om att jag blev förvånad! Fisken som lugnt och stilla simmade under oss var runt en meter lång. Selina hade inte överdrivit när hon sa att den var stor. När den första chocken lagt sig vågade vi båda simma lite närmare. Den var klargrön, blå, lite lila och väldigt maffig! Killarna som jobbade på båten sa åt oss att prova att klappa den vilket vi även gjorde. Det var en riktigt konstig känsla, den kändes lite geléaktig men samtidigt nästan lite mjuk, som om den hade en tunn, tunn päls. Efter ett tag samlades dock så mänga människor kring fisken att den simmade därifrån. Vi fick då utforska resten av revet och de andra, betydligt mindre, fiskarna som fanns däromkring. Denna plats var minst lika vacker som vårt första snorkelställe och jag tror att vi spenderade ca en timme i vattnet även denna gång.

Efter detta var det dags att åka tillbaka till Cairns. Vi blev bjudna på frukt, ost och kex och hade en väldigt avkopplande hemresa efter en väldigt lyckad dag.

Kvällen spenderades i Selinas rum på hostlet (hon betalade extra för att få bo i ett tystare rum) tillsammans med tre killar från Canada som hon delade rum med. Vi spelade några olika spel innan vi gick ner till baren. Kvällen till ära var det ”ladies night” vilket till vår fördel innebar att det serverades fri champagne till alla tjejer. Lite för mycket goon och lite för mycket champagne gjorde dock att det inte blev en allt för sen kväll, men det var kul så länge det varade.