Som fisken i vattnet...

tisdag 22 juli 2014 Prag, Tjeckien

... trivs vi i Prag!

Ett. Här är otroligt vackert. Byggnader står fantastiskt ståtligt. Älskar att det inte är så himla moderniserat överallt. Man kan bara gå, gå och gå... runt varje hörn hittar man något nytt vackert som man kan beundra.

Två. Maten. Som vi ätit allra redan. Minst 3 ggr per dag, bortsett från frukosten. Kommer nog gå upp en del kilo på denna lilla trip. Fast vem bryr sig? Vi njuter :) Har provat tjeckisk mat - och så god den är! Stoffe stortrivs i korv-riket! Och öl dricks... I stora lass.. ! :)

Tre. Folket. Otroligt trevliga. Vet inte om det beror på att det är sommar och otroligt varmt, men de är så chill. Ingen stress och inga konstigheter. Precis vad vår semester går ut på! :)

I förrgår när vi kom hit så orienterade vi oss mest. Hittade ner till Gamla stan. Tar väll ca 15-20 min att gå dit från vårt hotell. Schysst ändå att bo i nya stan, för man får se lite mer än om man hade bott mitt i smeten. Sova gott gör man också för här är såååå lugnt och stillsamt! Pure White Hotel kan jag rekommendera till er om ni ska hit. Schyssta sängar, bra frukost, fint(!!), trevlig personal, grymt läge! Ja, ett svinbra hotell helt enkelt :)
Påväg till Old Town Square tog vi varsin tjeckisk korv på Vaclavplatsen. Mums! Sen blev det lite öl mitt på torget. Det var så sjukt varmt och kvavt att bara 100 meters gång kändes som att man sprungit en mil (typ) ;) Så såg söndagen ut ungefär. Ölhakshopp och titta på folk. Gotta love it! Söndagen avslutade vi i alla fall med ostbricka på hotellrummet. Vi orkade inte äta en redig middag efter alla öl.... :-)

Igår spenderade vi dagen med att längta efter regn. Haha. Låter sjukt men så sant som det var sagt. Svinkvavt ute! Över 30 grader begav vi oss över Karlsbron och upp till Kungliga slottet. Inte trodde vi att det skulle vara så jobbigt att ta oss dit. Gissa om vi var glada och stolta när vi väl kom fram! ;) Med fantastisk utsikt över Prag mös vi i skuggan på e restaurang bredvid slottet. Kort därpå började det åska! Efter vårt besök i St Veitsdomen (säger bara Wow!) började det duggregna... kalla droppar på våra redan 20 ggr genomsvettiga kroppar var mer än välkommet! Tog oss ner till Old Town Square där vi satte oss för några öl, följt av en liten marknarunda och ett restaurangbesök. Här åt vi oss till matkoma medan regnet öste ner från svart himmel och åskan och blixtrar blev beundrade. Rätt kul att se alla turister springa i ösregnet också faktiskt, när man själv satt och njöt av ett glas vin ;-)

Idag får vi se vad som händer. Tror inte det ska regna idag, så kanske tar vi oss an ett museum ;-)