Fist stop in Sibu and its market.

Miri efter äventyrsfyllda dagar i Borneos Amazonas

söndag 6 juli 2014 Miri, Sarawak, Malaysia

Helo!
Kabar baik (we are fine)!

Förra resebrevet skrev vi från Sibu. Kvällen där avslutades med en jättegod middag i en chic restaurang där stadens unga välbeställa elit verkar samlas. Vi åt där en specialitet från denna kinesik-dominerade stad - en soppa med nudlar, grönsaker och räkor - "kam pua mee".

Följande dag, tisdag den 2 juli steg vi upp 04:55 och tog en båt, kallad "flying coffin" på grund av dess form och snabbhet, till Kapit. Vi for in i Borneos motsvarighet till Amazonas längs floden Batang Rejang som är den längsta på denna ö. Satt i polarliknande kyla i båten och hackade tänder trots våra fleeze-tröjor med huvor. Tre timmar senare steg vi ur båten och tog vårt bagage, stuvat på båtens tak, med oss. Vi hade planerat att ta en ny båt lite senare men ville dessförinnan hinna äta varsin nudelsoppa på ett cafe vid hamnen.
Tveksam information vid båtbryggan! Ingen båtförbindelse med vår destination längs floden - orten Belaga! Orsak - en båtolycka med överfylld och överlastad båt en dryg månad tidigare! Många drunknade när båten snurrade runt! Ringde vår kontaktperson Daniel i Belaga som sade till oss att ta en båt som strax skulle avgå till Punan Bah - halvvägs till Belaga. Han skulle skicka någon att hämta oss med en båt där. På båtbryggan vid hamnenhade man innan sagt mig att ingen skulle ta oss från Punan Bah till Belaga - oavsett hur mycket vi var villiga att betala!
Vi följde Daniels råd! Snabbt ner till en ny "flying coffin", en modell enklare än den förra. Vi fick de tre sista platserna längs bak. Vi upplevde fyra timmar av adrenalinkickar som var intensivare än vad Gröna Lund kan erbjuda! Björns anletsdrag stelnade och hans kommentar var att Anders Monie (van seglare) skulle ha vägrat! Anders skulle omedelbart bett att få stiga av! Jag fantiserade hur jag skulle kliva på ryggsätena för att ta mig ut utifall!! Båten surfade och for i snäva slalomsvängar bland stora stenar, starka strömmar och vattenfall!

Väl framme i Punan Bah dök snart en eka-liknande sanpan med motor upp. Den tog oss vidare till Belaga, dit vi kom efter 2,5 timmar i obekväm ställning sittande på båtens träplankor utan ordentliga sittplatser. En färd längs vacker natur med tropisk vegetation.

Jag hade från Sverige tagit kontakt med Daniel Levoh som jag läst om i Lonely Planet - en f.d. lärare och rektor. Han mötte oss vid sitt Guesthouse i denna gudsförgätna "håla" som fick oss att börja undra om den 11 timmar långa resan varit värt besväret! Daniel's Guesthouse finns det inte något positivt att säga om! Helt utan charm och dessutom ostädat! Spindelväv, döda insekter och bråte överallt!

Daniel själv är en medelålders man som känner alla i trakterna runt Belaga. Han tog oss längst floder under två dagar till "Longhouses" som bebos av olika stammar. Vi fick tillfälle att besöka 7 olika "Longhouses". Vi bodde under två nätter i två olika "Longhouses" och åt även lunch och middagar där.
Man kan likna denna form av boende vid våra radhus. Fasaden är identisk men bakåt bygger varje familj sitt eget boende. Framför finns en terrass som löper längs hela fasaden. Den är bred med bänkar att sitta på och är en gemensam plats att träffas.
Inredningsmässigt varierar standarden! Enkelt oftast med tunna väggar dekorerade av hattar kvinnorna broderat och med foton av familjen. Toaletten är vanligtvis ett hål i golvet och de flesta saknar elektricitet. Ingen kyl och frys - däremot en TV!
Man bor här alla generationer i familjen tillsammans. Många föds och lever hela sitt liv här. I varje område finns en "chief" som bor bättre än de övriga och som är byns ansvarige. Titeln ärvs från generation till generation.

Vi besökte även en skola i en av byarna. Vi inponerades av den ordning och reda som gäller. Överallt färggranna och instruktiva dekaler uppsatta med studieteknik och råd för etik och moral. Gulliga och artiga barn i skoluniformer lyssnade på oss när vi berättade om oss och Sverige.

Vi har nu varit i Miri, som gränsar till Brunei, sedan igår eftermiddag. Vi kom hit vi 4x4 och skakig buss. Vi bor hos Mrs. Lee i ett Guesthouse. Härligt med varmt vatten, ordentlig dusch och toalett och luftkonditionering! Rent och prydligt!

I morgon bitti är det dags för ett nytt äventyr! Då flyger vi till Mulu National Park som är ett Unesco Världsarv. Vi har just köpt "leech socks" - som skydd mot blodiglar!