Ridtur & nattvandring i regnskogen

torsdag 9 januari 2014 Cape Tribulation, Queensland, Australien

Upp lika tidigt idag för att komma iväg på en hästtur. Det är så varmt så de anordnar bara morgonturer, vilket är bra för hästarna och för oss också såklart, det är olidligt svettigt här! Kl. 8 mötte vi upp med en kille, Tom, som körde oss på skumpiga vägar till en hästgård. Där blev vi tilldelade varsin häst efter våra erfarenheter. Johanna har ju ridit i 10 år men vi andra är solklara nybörjare. Johanna fick en väldigt snäll häst, Oscar. ( Kan också vara att hennes erfarenhet spelade in ;))Noah fick Ned, Kai fick Thunder, vilka också var snälla ( där måste fallet vara så, eftersom jag tvivlar på deras skicklighet ;)) Jag fick en lat, tjurig och bångstyrig dam vid namn Tupac. Vi red genom ängar och regnskog och sen på den fina stranden i Cape Tribulation, en fantastisk naturupplevelse på hästryggen. Vi fick galoppera både i skog och på strand. Min lilla dam försökte slänga av mig ett antal gånger men jag höll mig krampaktigt kvar, jag skrittade bara på slutet och då var både hon och jag nöjda :) På turen var det med 3 andra turister och 4 ledare och det var en riktigt härlig upplevelse!
Resten av dagen åkte vi runt och gick små vandringsleder med hopp om att få se en cassowary. Vi åkte ner till stranden i Cow Bay, precis lika vacker som de andra stränderna här omkring. Men varningsskyltarna för saltvattenkrokodilerna drar ner betyget, man kan liksom inte slappna av riktigt... ;)
På väg till stranden fick vi äntligen se en skymt av den vackra Cassowaryn, den stack upp sitt blåa huvud ur buskarna längs vägen och sprang sen längre in. Vi stannade och Noah smög efter med kameran, men den var borta...
På kvällen åt vi middag på ett backpackersställe i närheten, "Crocodulys", ett trevligt ställe med riktig backpacker-känsla. Där gick vi även en nattvandringstur i skogen. Johanna som är vääääldigt rädd för spindlar och som verkligen har fått utstå mycket, många tårar spillda här nere, hon ville absolut inte följa med. Hon ville hellre sitta i vår stuga, i mörkret, under de 2 1/2 timmarna som turen skulle ta. Jag som är väldigt mörkrädd går hellre i en mörk skog tillsammans med andra, än sitter själv i en stuga i en mörk skog! Men vi är ju, som tur är, alla olika :)
På turen var vi 6 turister och damen som äger Crocodulys. Hon var väldigt kunnig och vi fick lära oss mycket om både växter och djur. Lite läskigt var det att gå där i mörkret på led med var sin liten ficklampa. Vid ett tillfälle släckte vi våra lampor och det blev kolsvart, såg inte min hand framför ansiktet. Noah gick längst fram med guiden, kände sig väl tryggast där. Han var den som hittade de flesta djuren. Vi såg ödlor, giftiga paddor, spindlar i olika storlekar, en liten men cool "nätkastarspindel", råttor, olika insekter, stora fladdermöss m.m. m.m.
Johanna hade klarat kvällen hur bra som helst i stugan. Det hade varit en massa konstiga ljud utanför men hon hade läst sin bok i lugn och ro...