Nu drar vi oss hemåt!

onsdag 8 januari 2014 Storm Security, Vendelsö, Stockholms län, Sverige

Vaknar 08.00 denna sista morgon på Malapasqua. Lite småplock innan vi går till Krogen på hörnan och äter en lättare frukost. Lite molnigt men vinden är skön. Hem och packar och städar. Typ 12 påsar med skräp och tomburkar :-)
Känns konstig tomt på nåt sätt att lämna ön nu när vi äntligen hittat den :-)
Pratar med Kurt och Sonny och bestämmer att vi åker tidigare än planerat pga grov sjö.
11.30 blir vi hämtade och säger adjö till Kurt, Buster och valpen innan bankan tar oss mot Maya. Båtresan blir ganska lugn och behaglig trots blåst och vågor. I Maya väntat ”TinTin” med bilen.
Resan ner mot Cebu tar 3,5 timmar denna gången. Vägarna har regnat sönder så tempot blir lägre förstås. Mycket fattigdom och väldigt enkla levnadsförhållanden sveper förbi. Det som slagit oss mest är tapperheten och deras positiva inställning till allt. Beundransvärt!!
Vi anländer Cebu och flygplatsen 16.00 och checkar in. Får betala en flygplatsskatt eftersom den infördes i april efter vi hade bokat!!! Det tog en stund att förstå varför :-)
Bira och en hamburgare innan vi går till gaten. Flyget visar sig vara något försenat då det är strul i Manila, men vad gör det :-)
Cebu Pacific är ett alldeles utmärkt flygbolag. Ordning och reda och nya flygplan!!!
Flighten går bra och vi landar i ett varmt, fuktigt och högt tempo... oj oj oj!!!
Fixar taxi och rullar iväg. Vi bestämmer att vi gör ett stopp på 7Eleven för lite inköp av vin mm.
Chauffören kör sedan vidare och vi börjar ana att han inte har koll :-)
Till slut efter att ha frågat ”alla” var gatan och hotellet ligger så stannar han en kvinna som säger sig kunna hjälpa till. Hon hoppar in i taxin och guidar oss hela vägen fram!!! HURRA!!!!!!
Chauffören blev nog lika lättad som vi :-)
Taxiresan tog över en timme :-)
Nästan lite läskigt att se vilka kontraster Manila har. Innanför bevakade ”gater” är det fina kvarter med ordning i trädgårdarna och fina bilar på alla uppfarter. Utanför råder kaos och fattigdom.
Märkligt och man flyttas mellan dessa världar enbart genom att passera en vaktad grind!!
Nu har vi i alla fall installerat oss och fått all tänkbar service!!
Snart sova och upp med tuppen imorgon!!