Drakfestivalen i Antigua

Drakflygning, halloween och så slutligen de underbara bergen

onsdag 6 november 2013 San Agustín Lanquín, Alta Verapaz Department, Guatemala

Efter lake Atitlan åkte jag själv vidare till Xela men det blev ingen vandring för min del denna gång. Istället strosade jag runt i den rätt ocharmiga staden och bestämde mig istället för att gå en vävningskurs. Efter nio timmar av tålmodigt arbete var min halsduk färdig och både jag och min lärare var väldigt nöjda över mina nya färdigheter! Åkte också upp i bergen för att bada i de otroligt varma källor som finns där. Vattnet kommer från berget och bildar ett vattenfall som faller ner i den pool vi plaskar i. Underbart!

Dagen efter åkte jag tillbaka till Antigua för att fira halloween med Jenny och gänget från skolan. Jenny hade varit gullig och köpt mig en klänning så det var bara att stiga in i rollen som zombiebaldrottning. Det blev en galen kväll att komma ihåg länge. Dagen efter fick vi gå upp oanständigt tidigt för att fira Alla Helgona som lokalbefolkningen! Detta innebär att bevittna den årliga drakfestivalen. Folk vallfärdar till Antigua för just denna högtid och det var även häftigare än jag föreställt mig. Kan inte ens föreställa mig hur lång tid det tar att bygga de största drakarna. Men vilken folkfest!

Eftersom choklad kommer från Mayafolket och Guatemala så kändes det nästan obligatoriskt att gå till chokladfabriken för att lära mig om dess historia och också för att lära mig tillverka min egen choklad. Hade turen att vara den enda på kursen och det var grymt kul. Drack och åt choklad i alla dess former och blev nästan hög av det. En gladare lärare och elev får man leta efter. Min egna choklad med ingefära chili och havssalt var den bästa!
Det var såklart väldigt kul att träffa Jenny igen och vi bestämde oss för att faktiskt leka turister i stan och se alla ruiner och kyrkor. Avslutade kvällen med att gå på en lyxig restaurang. Vilka backpackers vi är ;)

Bussen vidare till Lanquin tog åtta timmar men gick i ett naffs med hjälp av trevligt resesällskap och den vackra naturen som trädde fram ju närmare vi kom målet. Upp i bergen, absolut min favorit i alla kategorier! Tittar nu ut över de vackra bergen och njuter av solnedgången. Fyra dagar har jag varit här nu och det känns lite tråkigt att lämna vår lodge imorgon. Första dagen åkte jag på en tur med caving vandring och bad i de naturliga poolerna. Grottan var den bästa jag besökt hittills, det hände något hela tiden. Vi fick simma i mörkret samtidigt som vi höll ett levande ljus, gå igenom ett vattenfall och hoppa ner från klippväggarna ner i vattnet. Stötte i knät i botten när jag landad så helt säkert kändes det inte, men det var så kul! Sedan vandrade vi upp i bergen till en utsiktplats över de naturliga pooler vi sedan skulle bada i. Dagen efter åkte jag på en tubingtur och för er som inte testat detta säger jag bara; GÖR DET! Man sitter i en stor badring och glider ner för floden.. Med en eller två öl till detta! En del fest har det blivit därtill men låt oss utesluta alla detaljer om detta för tillfället.