Paddling i regnskogen

lördag 28 september 2013 Cape Tribulation, Queensland, Australien

Hej

Idag har vi varit äventyrliga! Vi har paddlat havskajak över de inre delarna av Stora Barriärrevet med utsikt över regnskogen!

På morgonen satte vi oss i bilen och åkte själva upp till regnskogen norr om Daintree River, till Cape Tribulation.

Det tog oss totalt ca 3 timmar, inklusive färjan över floden, att komma fram. Vägen i regnskogen är bra, men delar av den är mycket kurvig och brant.

Väl uppe i Cape Tribulation åt vi vår medhavda lunch på stranden. Det var riktigt varmt, både i luften och i havet. När vi gick en stund längs strandkanten var det knappt någon skillnad mellan luft och vatten!

Efter att ha legat och solat en stund åkte vi under eftermiddagen upp till mötesplatsen för paddlingen. Tillsammans med en liten grupp på totalt åtta personer och en guide satte vi oss i en dubbelkajak och paddlade ut på havet.

Ord kan inte beskriva hur vackert det var att se regnskogen från havet! Och vi såg havssköldpaddor och flygfiskar under vår paddling. Vår guide var riktigt duktig och berättade roliga fakta under hela vår tur.

Efter paddlingen i solnedgången satte vi oss i bilen och åkte tillbaka mot Cairns. Det var becksvart i skogen, och med alla kurvor kunde man ibland inte ens se mer än 20 m framför sig. Så man kan lugnt konstatera att vi inte körde särskilt fort.

På väg hem stannade vi i Port Douglas, ca 1 timme norr om Cairns, för att äta middag på vägen hem. Nu är vi bägge två helt slut, så vi laddar förmodligen upp bilder i morgon.