Harrbäcken - Byske

torsdag 18 juli 2013 Piteå N, Norrbottens län, Sverige

Dagsetapp: 88km
Totalstäcka: 809km

Vaknade mycket trötta på rastplatsen och åt frukost innan vi begav oss in till Piteå. Det var mycket fina cykelvägar dit och väl framme strosade vi runt lite på stan. Malin köpte ett par örhängen och vi åt Thai-buffé på en trevlig restaurang i solen vid rådhustorget (ett av få torg i Sverige med inbyggda hörn!).

Med mätta magar och glada att vi återigen var på väg körde vi över en mycket fin cykelbro ut ur Piteå centrum, där fick Mattias punktering på sitt framdäck! En tysk cyklist stannade och pratade med oss under tiden vi lagade slangen, hon hade cyklat från Trelleborg och var på väg mot Finland. Vi cyklade vidare och såg snart en skylt med cykelverkstad, svängde in och kollade om vi kunde köpa nya däck, då vi tröttnat på alla punkteringar. Det visade sig vara en hobbymekaniker som var väldigt trevlig men inte hade några lämpliga däck åt oss.

Vi cyklade vidare och stannade efter ett tag på en busshållplats för att fika och byta till regnkläder. Fick sällskap av en annan tysk cyklist som hette Reinar (tror vi) och som cyklat cirka 500 mil hittills, pratade lite och utbytte kartuppgifter. Därefter tog vi oss vidare, olycksbådande dök det upp många lastbilar på den väg vi skulle ta in på, jajjamen, sprängstensväg väntade oss i en mil! Vi cyklade i regn och grusväg men det gick ganska bra då vägen var ganska bra tillplattad.

Cyklade på och kom fram till en rastplats vid en sjö, gjorde upp eld och åt kvällsmat, det blev "smoores" till efterrätt (ett amerikanskt fenomen bestående av digistivekex, grillad marshmallows och choklad). Tog oss till byske under skyffall blandat med regn, försökte hitta en rastplats för att övernatta på men fann inget. Istället åkte vi ner till Byskes femstjärniga camping, Byske Havsbad och checkade in där. Malin bastade men herrbastun var full med stökiga gubbar så Mattias hoppade detta och tog en dusch istället. När vi kom till servicehuset såg det ut som ett sjöslag utövats, stökigt och gapigt med barn som sprang runt överallt. Lämpligen kom ordningsvakterna efter en stund och alla barn försvann i ett nafs, skönt! Ordningsvakterna stängde servicehuset men lät oss sitta kvar då de sett oss komma sent på cykeln och tyckte vi behövde värma oss en stund till. Resten av kvällen spenderades med kartläsning, dagboksskrivande och en kopp te för att värma oss.